Публикувано на

Митове за хроничната болка

Внимавайте да не попаднете на някой от  най-разпространените митове относно хроничната болка. Тези така наречени “факти” може да подкопаят вашия план за управление на болката. Ако хроничната болка е заела мястото на водач и не ви е оставила почти нищо, което да можете да направите, за да я преодолеете, решението е едно: Изчистете съзнанието си от всякакви погрешни убеждения, които сте приети, като започнете с тези митове:

  • Хроничната болка винаги има основателна причина.
    Факт: Болката понякога пътува сама.Не всяка хронична болка може да бъде свързана с физическо състояние или нараняване. Разбира се, че малка катастрофа преди 3 месеца може да предизвика болка в гърба, или може би прекалено много часове на терена футбол да причинят болка в коляното. Или може би не. Понякога болката се развива без видима причина. И все пак, дискомфортът е съвсем реален. Въпреки че е по-трудно да се облекчи болка без установима причина, можете успешно да я управлявате.
  • Лечението е единственият начин за облекчаване на хроничната болка.
    Факт: Преодоляването на болката може да включва много подходи. Когато чуем за облекчаване на болката, ние често го свързваме с болкоуспокояващи – дали със или без рецепта обезболяващи лекарства, или още по-силен и потенциално пристрастяващ опиат за по-силна болка. Но хапчетата не са единственият начин за управление на болката. Можете да добавяте множество алтернативни методи за облекчаване на болката в арсенала си, включително и по-здравословна диета, упражнения, здрав сън, и прости самостоятелни грижи за болката.
  • Хроничната болка е неизбежна част от стареенето.
    Факт: Болки в ставите може да има всеки, независимо от възрастта.Идеята, че трябва да очакваме болката с напредване на възрастта – и да се научим да живеем с нея – е един непрекъснат мит за остаряването. Един пример: Болки в гърба по-чест се среща при хората на средна възраст (35 – до 50-годишни), отколкото при всяка друга възрастова група. Каквато и да е възрастта, консултирайте се с Вашия лекар за всички хронични болки или дискомфорт и не взимайте подобни прибързани решения и приемането й.
  • Признавайки, че приемате болката е признак на слабост.
    Факт: Признавайки болката, е знак за смелост и сила. Трябва смелост, за да приемете хроничната болка и това е най-добрата първа стъпка към нейното лечение. Постоянното страдание в тишината не е начин да се справите с проблема.
  • Почивката на легло е най-добрият начин за намаляване на хроничната болка.
    Факт: Движението помага да преодолеете  болката. Когато имате артрит, болезнени болки в бедрото мислите, че е изкушаващо просто да се сгушнете в леглото.  Възможно е вашият доктор да препоръчва почивка на легло, когато болката е особено тежко. Но когато го превръщате в ежедневен навик, това само ще засили вашия дискомфорт. Дори леко движение или разтягане работи по-добре за облекчаване на болката от оставане в пълен покой. Тренировките засилват освобождаването на обезболяващи невротрансмитери, като допамин и серотонин.

Автор: маг.фарм. Мария Качамакова

blank

Мария е магистър-фармацевт. През 2016 година завършва специализирано обучение за фармацевти на тема Здравословно управление на теглото при Професор д-р Стефка Петрова. Била е автор на редица статии на здравословна тематика във “farma.bg”, “woman.bg”, списание SOhealth. Мими е дългогодишен автор във “Forumzdrave.bg”.

158 posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.