Публикувано на

Следпразничен детокс – ползи и практически съвети

преяждане по великден

Празничните дни ни зареждат с много емоции и положителна енергия, но пък празничната трапеза често е предизвикателство, както за храносмилателната система, така и за метаболизма. Преяждането като цяло с голямо количество храна, с вкусни козунаци, сладкиши, месо, яйца и повишената консумация на алкохол са най-честите причини да се чувстваме уморени след Великден. Дългите часове на трапезата и обездвижването допълнително затрудняват метаболизма и храносмилането. В резултат от всичко това често след празниците хората споделят че се чувстват уморени, оплакват се от болки и подуване в корема и дори забелязват че са качили някой излишен килограм.

Кои са ползите от следпразничния детокс

Тук е ролята на следпразничният детокс, чрез който да възвърнем желания баланс в организма. Някои от благоприятните ефекти, които можем да очакваме от един правилно проведен детокс план включват: подкрепа на здравето на черния дроб, подобряване на храносмилането и стимулиране на метаболизма, което ще ни помогне да се подготвим за летния сезон. Също така целим възстановяване на енергийните нива и подобряване и работоспособноста. Детокс режимите помагат да се намалят нивата на възпаление в организма, което от ключово значение за контрол на сезонни алергии. В дългосрочен план периодичното провеждане на детокс курсове има допълнителни ползи за здравето, някои от които са подобрен контрол на теглото и подкрепа за имунитета.

Кратки практични съвети за детокс след празниците

  • В детокс програмата е важно да включим храни със силен антиоксидантен потенциал. Някои примери за такива групи храни са: горските плодове, зеленолистните зеленчуци, храните богати омега-3 киселини като ядки, тахани, зехтин и др. Освен тях съществуват и още много други полезни храни със силен антиоксидантен потенциал.
  • Основна цел на детокса е да подобрим микробната флора на червата, поради което пребиотичните и пробиотични храни също е важно да присъстват в режима. Освен това храненето трябва да е богато на фибри, които ще си осигурим освен от плодове и зеленчуци и от допълнителен прием на ябълков пектин например.
  • Можем да включим и някои суперхрани, които са особено богати на витамини, минерали и микроелементи, като микроводрасли спирулина, хлорела, лечебни гъби, какао, арония и много други.
  • Подходящо е да добавим някои билки с детоксикиращо действие за черния дроб, най-извести от които са корен от глухарче и цикория. Както и билки за подобряване на метаболизма като джинджифил, куркума, зелен чай, черна боровинка. Освен тези билки, подходящи за детокса са още диуретичните билки и тонизиращи билки (розмарин, коприва). Важно е да уточня че самоволната комбинация от билки, особено ако се приемат и др лекарства може да бъде опасна за здравето.

великден

Някои общи правила за детокс

На първо място е важно да спазваме отлична ежедневна хидратация.  Следва да се ограничи максимално приема на алкохол, цигари, кафе, всички пакетирани и консервирани храни. Също така целим да се намалим (или изключим напълно) приема на животински продукти (млечни, месни, яйца). Важно е да ограничим приема на прости захари от всички източници, сушени плодове, скрити захари в газирани напитки, кетчуп и др. В детокс режима целим да включи разнообразна растителна храна сурова и обработена, в това число супер и функционални храни с висок антиоксидантен потенциал.

Освен храненето, е важно да увеличим двигателната активност и да си осигурим повече време за сън, което ще ни помогне да подобрим метаболитния и хормонален баланс.

Важно е да отбележим, че най-ефикасният детокс режим трябва да е строго съобразен с индивидуалните нужди на човека, а захранването след него да бъде много внимателно проведено. При наличие на заболявания и прием на лекарства човек не бива да предприема своеволно детокс програма, без контрол от специалист.

Относно безопасност, не се препоръчват силно ограничаващите от към калории и от към разнообразие на храните режими, както и тези с прекалено голяма продължителност.

Какво е оксидативен стрес и защо е толкова важно да се борим срещу него? Кои са основните фактори от начина на живот, причиняващи натрупване на токсини в организма? Кои са ползите за здравето на редовната детоксикация? Кои са най-полезните храни, суперхрани и билки с детоксикиращ ефект? Отговорите на тези и други въпроси по темата, както и конкретни практически насоки за провеждане на успешна и безопасна детокс програма ще представя по време на предстоящия онлайн мастър клас “Пролетен детокс за енергия и бърз метаболизъм”

Повече информация и записване за участие

 

Автор: маг. фарм. Бояна Иванова

blank

Бояна Иванова e магистър-фармацевт и квалифициран специалист по лечебни растения и фитопродукти. Тя е практикувaщ фитотерапевт и консултант по балансирано хранене, помагайки на хората да подкрепят и подобряват своето здраве чрез лечебната сила на природата. С удоволствие споделя опита и знанията си в областта като водещ на семинари по билколечение и здравословно хранене. Повече информация

92 posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.