Публикувано на

Цинкът е жизненоважен за здрава кожа и имунитет

Цинкът е важен елемент, който влиза в състава на редица ензими и протеини, които регулират генната експресия, белтъчния синтез, имунитета. Цинкът не се произвежда от тялото ни, затова е необходимо да си го набавяме от храната и/или под формата на хр.добавка.Този елемент е много важен за активността на ензимите супероксиддисмутаза и глутатионпероксидаза, които помагат на организма при борбата с вредните радикали. Съдържа се в клетките и е в основата на над 300 ензимни реакции.

За какво ни помага приемът на цинк?

Цинкът има антиоксидантно действие и стимулира имунната ни система. Помага за по-бързото заздравяване на рани, подобрява структурата на коса, кожа, нокти, защото участва в поддържането на съединителната тъкан. Спомага за производството на сперматозоиди при мъжете. Цинкът допринася за поддържането на нормално зрение , т.к.допринася за нормален метаболизъм на витамин А. Много е важно да се отбележи, че цинкът допринася за поддържането на нормалния жизнен тонус и функциониране на тъканите, както и за нормалния метаболизъм на мазнините, протеините и въглехидратите. Най висока концентрация на цинк се открива в простатата, черния дроб, спермата, бъбреците, костите, мускулите и ретината. Достатъчното количество цинк в организма ни може да ни помогне при различни кожни проблеми (екзема, себорея, косопад, чупливи нокти).

Кои храни са с най-високо съдържание на цинк?

От храните с най-високо съдържание на цинк на първо място са месото, млечните продукти и рибата. Той се усвоява добре от богати на белтък храни. Завидно количество цинк притежават бобовите храни: нахут, червен боб и леща. Те са особено препоръчителни при вегетарианците и веганите, които трябва да си набавят всички необходими витамини и минерали от растителни продукти. Ядките и семената също са добър източник на цинк. Препоръчва се редовна консумация на печени тиквени семки, фъстъци, бадеми и кашу. Стридите също са изключително богати на цинк продукти.

 

храни, които съдържат цинк

Дневната нужда на цинк

варира между 10-20 мг, но е по-висока при бременни, деца и кърмачки.

Дефицит на цинк може да се наблюдава при непълноценно хранене, при вегетарианска диета, импотентност, алопеция и други. Има данни, че дефицитът на цинк води до повишен апетит за сладко и солено, косопад и умора.

Под формата на хранителна добавка можем да си набавим необходимото количество цинк като цинк пиколинат, например. Хелатните форми са съединения на цинк с органични молекули, като глицин, метионин и др. Те са доста разпространени на пазара и цената им е по-висока заради процеса на производство. Повечето научни данни сочат, че хелатните форми на цинк проявяват далеч по-силна биоактивност в сравнение с цинковия оксид.

Важно!

Едновременният прием на фосфатни, железни, медни и калциеви соли може да намали абсорбцията на цинк и да повлияе върху бионаличността на медта. Цинкът понижава усвояването на тетрациклини, офлоксацин и други хинолони (антибиотици, напр. норфлоксацин, ципрофлоксацин). Поради това е необходимо да са изминали поне 3 часа между приема на цинк и посочените лекарствени продукти.

Високи дози цинк могат да намалят абсорбцията и задържането на желязо!

 

Надявам се статията ми да ви е била полезна.


 

Автор: маг.фарм. Мария Качамакова

blank

Мария е магистър-фармацевт. През 2016 година завършва специализирано обучение за фармацевти на тема Здравословно управление на теглото при Професор д-р Стефка Петрова. Била е автор на редица статии на здравословна тематика във “farma.bg”, “woman.bg”, списание SOhealth. Мими е дългогодишен автор във “Forumzdrave.bg”.

159 posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.