Публикувано на

Хранене при Хашимото

Тироидитът на Хашимото е едно от най-често срещаните автоимунни заболявания при жените. Задълбочени проучвания през последните десетилетия доказват, че начинът на хранене е от ключово значение за контрол на заболяването и съпътстващите го симптоми.

Съществуват разнообразни и често противоречиви съвети относно подходящото хранене при Хашимото. Тук е важно да отбележим, че трябва да се доверяваме на съвети, които са научно обосновани, доказани в контекста на различни проучвания за Хашимото, както и в реалната терапевтична практика.

Именно на такива насоки се базира книгата  “Протоколът Хашимото” на Изабела Уенц доктор по фармация.

Подробните насоки за хранене при Хашимото са комплексни и се определят индивидуално според наличието на други съпътстващи заболявания и провокиращите фактори при човека. Избрах да споделя с вас някои основни принципи, които са научно доказани и се прилагат активно в практиката.

Глутенът и Хашимото

Все повече проучвания доказват подобрение на контрола на хормоните и симптомите на Хашимото при намален прием на глутен.

Глутен консумираме най-често с хляба, пастата, зърнените храни и др. Дори да не се изключат изцяло тези храни намаляване на количеството и честотата на прием на глутен помагат за контрола на заболяването. В някои конкретни случаи когато нивата на щитовидните хормони и антителата са силно извън нормата спазването на безглутенова диета за известен период би било обосновано.

Млечните продукти и Хашимото

Проучванията показват, че безмлечното хранене не води до значителни подобрения на хормоналния дисбаланс при Хашимото. Освен това изключването на млечните храни крие риск от недостатъчен прием на калций от храната.

Въпреки това е важно да кажем, че съдържащият се белтък казеин в млечните повишава възпалението в организма, което от своя страна влошава автоимунните заболявания. При Хашимото млечните храни трябва са се консумират много умерено и по възможност да се избягват краве продуктите.

Антиоксидантните храни

Тироидитът на Хашимото е съпътстван от силно намален антиоксидантен потенциал на тялото. Борбата с високия оксидативен стрес трябва да бъде ежедневна и упорита. Освен чрез прием на добавки с антиоксиданти, трябва да се осигури много разнообразна и наситена на антиоксиданти храна. В практиката се съставя персонално меню, което задължително включва топ антиоксидантните плодове и зеленчуци за сезона.

Противовъзпалително хранене

Както вече споменахме борбата с хроничното възпаление е ключов момент в контрола на Хашимото. На първо място трябва да се избягват храните причиняващи възпаление, като например: пържено, панирано, купени сладкиши с хидрогенирани и трас-мазнини, червено месо, алкохол и др. От друга страна включваме в режима противовъзпалителни храни богати на омега-3 мастни киселини. Към храненето могат да се прибавят специално подбрани от фитотерапевт билкови средства с мощно противовъзпалително действие, които да подсилят ефекта на терапията.

Пробиотично хранене

Грижата за здравето на чревния микробиом е основна задача на всеки човек и особено важна при наличие на Хашимото или други автоимунни заболявания. Нарушената микробна флора в червата повишава локалното възпаление и причинява “пропускливи черва”. Лигавицата на червата става пропусклива за големи молекули от храната, които навлизат в кръвообръщението и стимулират общото възпаление и автоимунитета.

Витамини и микроелементи

При пациентите с Хашимото в една или друга степен се наблюдава недостиг на някои микроелементи като цинк, селен и на витамин Д също. Важно да се проследяват лабораторно нивата им и да се коригират липсите чрез целенасочени промени в храненето и необходимите добавки.

Гойтерогените и другите врагове на щитовидната жлеза

Гойтерогените са конкретни храни, за които е доказано, че влияят неблагоприятно върху синтезата на щитовидни хормони. Важно е да не се консумират редовно и в големи количества и като цяло да се избягват. Примери за такива храни са: соя, соево мляко и храни, зеле, броколи, карфиол, сладки картофи, праскови, ягоди, фъстъци, репички, рапично олио, ленено семе и др.

Други големи врагове на щитовидната жлеза са алкохолът, тютюнопушенето, хроничният стрес и недоспиването.

Книгата „Протоколът Хашимото“ е 90-дневен план, с който да обърнете тиреоидните симптоми.

В “Протоколът Хашимото” са включени конкретни протоколи, рецепти, които може да използвате, за да си върнете здравето. В книгата са представени и много успешни истории на хора, доверили се на д-р Уенц и успели да подобрят контрола на Хашимото. Ще откриете конкретни насоки как да се почувствате по-добре, като се справите с индивидуалните провокиращи фактори на симптомите на заболяването.

Тази книга се фокусира и върху това да ви направи по-устойчиви, за да сте по-малко податливи на обостряне на Хашимото, дори и когато сте изправени пред допълнителни причинители. Книгата се съсредоточава върху това да ви помогне да постигнете следните цели:

  • Най-накрая да се почувствате по-добре;
  • Да намалите автоимунната атака срещу тялото си;
  • Да идентифицирате личните си отключващи фактори;
  • Да обърнете хода на заболяването си.

В книгата ще откриете и раздели с научна информация, както и задълбочен протокол и наръчник за изследвания, които ще ви позволят да навлезете по-надълбоко. Протоколът Хашимото ще ви докаже, че вие ще се почувствате по-добре, стига да се ангажирате да поемете отговорност за собственото си здраве и да направите промени във вашия живот.

Прочетете безплатно откъс от книгата или поръчайте вашата от тук

Автор: маг. фарм. Бояна Иванова

blank

Бояна Иванова e магистър-фармацевт и квалифициран специалист по лечебни растения и фитопродукти. Тя е практикувaщ фитотерапевт и консултант по балансирано хранене, помагайки на хората да подкрепят и подобряват своето здраве чрез лечебната сила на природата. С удоволствие споделя опита и знанията си в областта като водещ на семинари по билколечение и здравословно хранене. Повече информация

100 posts