Сподели, , Google Plus, Pinterest,

Принтирай

Публикувано на

Как да се справим с мускулните болки

Болезнените и сковани мускули са често срещано оплакване, което може да е следствие на интензивна физическа активност или на промяна в обменните процеси на организма. Разтягане или нараняване на мускула бива последвано от спазъм – защитен рефлекс  на организма срещу понататъшното му увреждане. Усещането за схванатост и скованост всъщност представлява повишено напрежение в мускула и се причинява от травма на околните тъкани. Ако са засегнати мускулите на гърба или врата се образуват фиброзни възли. На това място се развива възпалителен процес с отделяне на медиатори на възпалението и се усеща затопляне и болка. Кръвообръщението на засегнатото място се затруднява, което допълнително забавя възстановителния процес.

Какви могат да бъдат причините за мускулната болка:

  • Повишено напрежение в мускула причинено от прищипване на нерв – най-често се наблюдава на гърба
  • Неправилна стойка на тялото
  • Простуда
  • Многократни травми като например навяхване
  • Непълноценно хранене/ Обикновено недостигът на магнезий и витамини от групата B причиняват схващане/
  • Депресивните състояния както и силния стрес също могат да причинят мускулни спазми.

ЛЕЧЕНИЕ

Хранителен режим 

Пълноценният хранителен режим е от съществена важност за правилното предаване на импулсите в нервно-мускулния синапс. Диетата трябва да е богата на витамини B и С, минерали- калций, магнезий, калий; както и на микроелементи – селен. При често повтарящи се мускулни крампи приемайте храни богати на магнезий. Такива са листните зеленчуци, ядките, рибата, бананите, кайсиите и др. В случай, че не успявате да си набавите достатъчно магнезий с храната, можете да прибавите и хранителна добавка с магнезий/ или калций+магнезий.  За доброто състояние на мускулната тъкан е важен и адекватния прием на аминокиселини. Препоръчва се също да се ограничи приема на белтъчини от животински произход.


Балансирано хранене - индивидуални консултации с маг.фарм. Бояна Иванова


Билкови мехлеми 

За повлияване на болката и сковаността няколко пъти дневно засегнатите мускули могат да се масажират с мехлем от арника. В аптечната мрежа се предлагат загряващи пластири напоени с капсаицин – екстракт от люта чушка, които значително облекчават симптомите. Други загряващи мехлеми, които може да откриете обикновено съдържат ментол, камфора и различни етерични масла.

Хомеопатия

  • Rhux toxicodendron – При мускулна скованост след голямо натоварване
  • Bryonia – При болки, които се влошават от течение и движение
  • Arnica – При мускулна скованост след непривично движение

Ароматерапия 

Към гореща вана може да добавите масло от кипарис и лавандула. Също така може да се направи загряваща превръзка на засегнатия мускул с масло от джинджифил. Масажно масло може да се направи като се смесят 10 капки масло от розмарин, 1 супена лъжица соево олио и масло от сладък бадем.

Внимание! Маслата от розмарин и кипарис не бива да се използват през първите 20 седмици от бременността.

Скованите и болезнени мускули реагират добре на топлина. Продължитлня баня в топла вода на засегнатото място ще подейства релаксиращо. Редуването на горещ компрес със студен също е подходящо. При разтежение се изисква точно обратното- студен компрес.

Когато болката е предизвикана от претоварване първоначално трябва да осигурите почивка от 2 дена на засегнатите мускули. След това се пристъпва към упражнения за разтягане на мускулните влакна. Те продължават по 10 минути на ден като постепенно увеличавате натоварването. При силна болка преустановете занятията. Процесът на възстановяване е продължителен и изисква постоянство от ваша страна.

Въпреки всичко най- доброто средство за отпускане на мускула си остава масажа. Провежда се след топла баня в хладна стая за да се стимулира кръвообръщението.

Как да се предпазим от травми на мускулната тъкан?

Когато спортувате не забравяйте преди активните занимания първо да се загреете за да може да се увеличи притока на кръв към мускулите. Увеличавайте плавно натоварването, а в края на тренировката намалете също плавно натоварването. Ако основната ви натоварваща тренировка е сутрин, вечер спокойно може да изпълните комплекс от упражнения за разтягане на мускулите за да избегнете мускулната треска, скъсяване на муслулите и крампите. Добрата стойка на стойка на тялото е условие да балансирано натоварване на мускулите. Ако установите мускулен дисбаланс на някои групи мускули може да се обърнете към кинезотерапевт, който да ви изготви специфични упражнения за корекция на дисбаланса. Ако работите в офис не забравяйте на всеки час да се разхождате, както и да съблюдавате позата, която заемате на бюрото. На всеки 20 минути задължително трябва да променяте позицията на тялото си.


За автора: маг.фарм. Бояна Иванова е фитотерапевт и консултант по балансирано хранене. Информация за индивидуални консултации ще откриете тук и на телефон: 0884-789-278

Автор: маг. фарм. Бояна Иванова

mm

Бояна Иванова е магистър-фармацевт и спецалист по "лечебни растения и фитопродукти". Своето призвание практикува като фитотерапевт и консултант по балансирано хранене. Знанията и опита си в областта споделя като автор на публикации и лектор на тематични семинари. Повече информация за нейните индивидуални програми ще откриете тук За контакт: тел. 0884-789-278

79 posts