Публикувано на

Защо детето не заспива – приложими съвети от психотерапевт

Едно от често срещаните затруднения на родителите при отглеждането на децата е със слагането им да спят. Нещо толкова естествено като сънят не се постига винаги чак толкова естествено при малките и дори при не чак толкова малките деца. Родителите се лутат между това да са либерални или строги, а  резултатът е, че се оказват безпомощни пред нежеланието на детето да заспи, пред непрестанното ставане, пред недоспалото дете сутрин, което трудно се събужда за училище и детска градина и т.н.

Какво може да се направи? Отвъд спецификата на всяко отделно семейство, това, което важи за всички деца, е изграждането на режим. Установено е, че повечето деца, които имат проблем с лягането и заспиването, нямат такъв. При някои деца режимът се случва по естествен  път и тогава е лесно и за родителя, и за детето. Но не винаги е така. Понякога е нужно целенасочено да се работи върху изграждането на режим и детето да бъде насърчено от родителя в изграждането на такъв. Преди да предприемем такава стъпка, е нужно да имаме няколко неща предвид:

Възраст

Изграждането на по-стабилен режим е подходящо за деца по-големи от три години, тъй като преди това спецификите около заспиването се променят много бързо. Режимът и навиците също са фактор, но те се менят търде често успоредно с промяната в самото дете. Около три години динамиката намалява и вече може да се работи за изграждането на един по-стабилен режим.

Период, нужен за изграждането на режима

Изграждането на стабилен режим, който да се случва етстевено и без усилие от страна на детето и на родителя, отнема между шест и осем седмици. Затова, ако нещата не са получават, както Ви се иска, не се отчайвайте, а проявете търпение и толерантност към детето. Ако след осмата седмица все още няма резултат, може да се мисли за проблем не само със заспиването, а и за друго емоционално или взаимоотношенческо затруднение, за което можете да се консултирате със специалист.

Кога ни се спи

Човешкият организъм функционира така, че на всеки 90 минути може да влезе в режим на сън. Ако този момент бъде пропуснат, е нужно да изминат нови 90 минути, за да се появи нужда от сън. Преди да започнете изграждането на режим, можете няколко вечери поред да наблюдавате детето си около часа, в който мислите, че е подходящо да си легне, за да видите кога му се приспива (кога е краят на неговите 90 минути). Така ще бъдете подпомогнати от естествената нужда на детето от сън. И така ако искате детето ви да заспива например в 20:00 часа, ще знаете дали да го сложите точно тогава или с половин час по-рано или по-късно.

дете спи

Изграждането на режима се състои от няколко стъпки и правила:

Един и същ час за лягане

Важно е детето да си ляга  по едно и също време всяка вечер. Може да има разлика между почивните дни и делничните, но при дечица, които срещат затруднение със заспиването, е по-добре всеки ден да е еднакъв. И ако има вариация в часа на лягане, нека не е повече от 10-15 минути. Дори 30 минути могат да затруднят изграждането на режим.

Изграждане на рутина

Преди самото лягане е важно да има ритуал, който да е с продължителност между 10 и 30 минути. Той може да включва измиване на зъби, взимане на душ, пиене на вода, обличане на пижама и т.н. Нужно е последователността да е една и съща всяка вечер особено в първите 6-8 седмици, за да може организмът и психиката да привикнат и случващото се да се усеща като естествено.

Приказка в леглото

Много деца искат да им се чете преди заспиване. Важно е, обаче да се знае, че се чете, ако е спазен часът на лягане. Дори ако е просрочен с минутка,  не бива четенето да се включва в ритуала преди лягане. Така детето се учи на по-фин усет за веремето, както и да се самоорганизира по-добре. Също така е важно четенето да продължи точно определено време, за да не се използва като повод за отлагане на момента за заспиване. Може дори да има часовник за засичане. Така детето ще разбере, че не родителите искат да спрат да четат, а се налага заради трета обективна страна-времето и правилото.

Без разсейване

След четенето трябва да се премине към пасивна почивка и заспиване. Не бива да се извършват други дейности в леглото-да се играе, да се гледа телевизия или таблет, да се говори и т.н. Това би попречило за разработване на бърз модел за заспиване.

Пропуск за ставане

Ако детето успее да си легне навреме, освен приказка, може да получи и пропуск или билет за ставане само веднъж за неотложна нужда. Пропускът може да е физически изразен като реален билет или някаква карта, изработена от родителя. Идеята за пропуска за напускане на леглото е на д-р Пат Фриман, който наблюдава отшумяването на доста поведенчески проблеми при прилагането му. Пропускът дава право детето да „пътува“ веднъж извън леглото си, при което да го даде на родителите си. То няма право да напуска след това отново леглото и, ако това се случи, са оправдани допълнителните последици.

Точкова система

Ефективен начин за стимулиране на детето да спазва лягането на време е точковата система. При нея се получава точка/звезда/стикер за всяко успешно спазване на режима. Успехите се отбелязват в таблица. Ако детето успее да събере пет звезди през седмицата, уикенда може да бъде награден с любимо занимание или нещо друго. Ако не събере пет точки, тогава любимото занимание не се случва. Добре е детето да знае предварително каква ще е наградата, за да развива умения за планиране и за свързване на действие и последствие.

В целия този прецес не очаквайте да няма съпротива от страна на детето, не очаквайте то да не плаче, да не се сърди. Не забравяйте, че има право на  това. Но ако е разстроено, това не означава, че Вие сте лош родител и че трябва да се откажете от правилата, които смятате за правилни и полезни за него. Ако детето Ви се бунтува, единственото което Ви остава е да го подкрепите в този труден за него момент, когато се сблъсква с идеята, че не всички негови желания се осъществяват. За децата това е тежко знание и е нормално да се съпротивляват и да страдат. Важно е да им дадете това право, да останете спокойни, обясняващи, съчувстващи, но и твърди и упорити в решението си.

Ако срещате затруднения и в други моменти, освен покрай заспиването, при отглеждането и възпитанието на детето си, не се колебайте да потърсите психологическо съдействие и подкрепа. Аз съм Марина Стойчовска, психотерапевт с над десет годишна практика в консултирането. Всеки, свързал се с мен през Forumzdrave.bg, може да се възползва от една безплатна опознавателна среща, в която ще поговорим за нещата, които го тревожат.


Автор: Марина Стойчовска

За контакти: 0886 735 585

Фейсбук: https://www.facebook.com/psychologycenteramarna/

Уебсайт: https://www.amarna-bg.com/

Автор: Марина Стойчовска, психотерапевт

blank

Марина Стойчовска е завършила СУ “Св.Климент Охридски”, специалност “Клинична и консултативна психология”, като се специализира в областта на психотерапията. Създава “Кабинет за психологически консултации и психотерапия Амарна” през 2009г. с цел да помага и подкрепя хората в справянето им с различни проблеми и трудности чрез: индивидуално консултиране и психотерапия; групи за личен опит по психодрама; семинари и курсове; групи за тийнейджъри.

Follow

21 posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.