Публикувано на

Управление на гнева – съвети от психотерапевт

как да се справим с гнева си

Статия на Марина Стойчовска, психотерапевт

Една от основните емоции, която изпитваме, е гневът. Както всяка от останалите емоции, той е необходим, за да можем да функционираме пълноценно. Основен мотиватор e за действие и промяна. Когато сме ядосани, това означава, че сме влезли в режим „борба“, чиято цел е да ни помогне да променим нещата, за да са по-добре за нас (а в по-древни времена- за да оцелеем).

Сходни емоции с гнева са раздразнението и яростта. Раздразнението е по-слабата му степен, а яростта-по-силната. 

Всичко звучи добре, докато знаем, че гневът не е деструктивен, не наранява безсмислено, не заплашва да разруши нас или отстрещния.

Не можем да изискваме от себе си да не се ядосваме, но можем да се стремим към това гневът ни да води към конструктивни резултати, да го управляваме така, че да изгражда нови модели, а не само да руши.

Но всеки знае, че гневът е една от най-пламенните, най-поглъщащите ни емоции и е лесно да загубим контрол над него. Ако това се случва често или пък  усещаме хронично раздразнение, е редно да се замислим какво можем да направим, така че да не губим контрол, за да е по-лесно и за нас самите. По-долу са описани няколко идеи, част от които са добре познати, но никога не е излишно да си ги припомним, за да ги държим актуални в ума си:

Бройте до 10

Гневът ни кара да действаме бързо, на момента. Но така можем да кажем неща, за които после да съжаляваме, а и в такива ситуации  нямаме голям капацитет за изслушване. Затова доброто старо правило за броене до 10 винаги върши работа. Дори и да не броим точно до 10, а да забавим малко отговора си, да си дадем време да помислим, дори да напуснем пространството, в което сме, може доста да облекчи ситуацията.

Изразяване на гнева

И все пак не е добре съвсем да потушим гнева. Когато го овладеем, когато знаем, че той вече не е толкова силен, можем да си позволим да говорим, да споделяме. В противен случай той ще се натрупва в нас и ще станем като тенджера под налягане, така че накрая от нещо малко и незначително, ще избухнем.

Аз послание

Гневът ни кара да насочваме концентрацията си върху отсрещния, да говорим за него и да го обвиняваме. Но това може да нагнети още повече ситуацията. За да можем да използваме конструктивно гнева, е нужно да използваме т. нар. Аз-послание. То включва споделяне за себе си и какво от поведението на другия предизвиква гняв в нас, както и уточняване на нуждите и желанията ни. Например: “Аз много се разочаровам и натъжавам, когато ми говориш по този начин. Имам нужда да водим по-спокойни разговори.“

Посланията

Нужно е да внимаваме за посланията, които подаваме, докато сме гневни. Те често са с идеята да кажем кое е правилно и как трябва да станат нещата, въпреки че се изразяваме чрез въпроси. Например въпросът „Защо се държиш така?“, всъщност може да означава „Не се дръж така“. Най-подходящо е да изследваме, а не да се показваме като експерти, наясно с нещата. Можем да изследваме и да се интересуваме като наистина питаме, като наистина искаме да разберем мотивацията на някой да се държи по определен начин, а не само да му казваме как трябва да се държи.

Концентрация върху решенията

Когато спорим, често се фокусираме върху това, което ни е ядосало. По-функционално би било, ако мислим за евентуални решения на проблема, за изход от дадената ситуация. Въобще ако мислим градивно за решението на проблема, а не за самия проблем.

контрол на гнева

Движение

Това, което извентилира гнева по добър начин, е движението. Така че спортът или просто разходка могат да помогнат доста за овладяването му, както и за профилактика на хроничното ежедневно раздразнение.

Релаксиращи техники

Ако сте податливи на гняв или ви дразнят постоянно дори и малки неща, това което помага да запазите за по-дълго спокойствие, е редовното практикуване на релаксиращи техники. Може да е само за 10 минути на ден, но ако е редовно, е достатъчно да служи като профилактика срещу гнева. А релаксациите могат също така да потушат лесно актуален силен гняв. Нужно е само да намерите подходящо място, където да сте сами и да сте наясно какъв тип релаксация е подходяща за вас-дали представяне на природна картина, работа с тялото, дихателна техника, смешна картина и т.н.

Тишина

Тишината е от значение, особено в днешния шумен свят, в който винаги нещо се чува-музика, телевизор, хорска реч и т.н. Да си правим няколко пъти на ден тихи паузи от по около 5 мин, е ефективна профилактика срещу гнева, както и срещу други натоварващи емоции.

Терапия

Ако, въпреки усилията ви, гневът не се поддава на контрол, е нужно да си дадете сметка, че може би се нуждаете от подкрепата на специалист. Не се срамувайте да потърсите психотерапевт. Ако го направите, можете да сте горди със себе си, че се отнасяте отговорно към проблема. Ако сте решили да предприемете тази стъпка, не се колебайте да се обърнете към мен.

Аз съм Марина Стойчовска, психотерапевт с над десет годишна практика в консултирането. Всеки, свързал се с мен през Forumzdrave.bg, може да се възползва от една безплатна опознавателна среща, в която ще поговорим за нещата, които го тревожат.


Автор: Марина Стойчовска

За контакти: 0886 735 585

Фейсбук: https://www.facebook.com/psychologycenteramarna/

Уебсайт: https://www.amarna-bg.com/

Автор: Марина Стойчовска, психотерапевт

blank

Марина Стойчовска е завършила СУ “Св.Климент Охридски”, специалност “Клинична и консултативна психология”, като се специализира в областта на психотерапията. Създава “Кабинет за психологически консултации и психотерапия Амарна” през 2009г. с цел да помага и подкрепя хората в справянето им с различни проблеми и трудности чрез: индивидуално консултиране и психотерапия; групи за личен опит по психодрама; семинари и курсове; групи за тийнейджъри.

Follow

27 posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.