Публикувано на

Техника за справяне с тревога

как да се справим с тревожност

Тревожността е един от най-често срещаните емоционални проблеми, за справяне с която можем да приложим различни конкретни техники. В тази публикация споделям с вас една ефективна техника за борба с тревожността.

Как действа техниката?

Самата техника е семпла и се състои от няколко въпроса, но нека преди да пристъпим към нея, да споменa нещо важно, което ще обясни как действа тя.

Когато сме в ситуация, в която преживяваме стрес, в нашия мозък реагира част, която се нарича амигдала. Тя е древна част от нашия мозък, имат я животните и отговаря за инстинктите. Това е важна част, защото тя подава бързи сигнали за реакция в критични ситуации и може да спаси живота ни, когато е поставен в опасност. Но как тази част от мозъка ни разбира коя ситуация е критична и коя не? На базата на миналия опит и асоциациите, които амигдалата прави. Когато нещо ни е заплашвало и ни е наранявало, когато е било опасно за нас, тази част от мозъка ни го запомня и когато в бъдеще нещо й напомни за застрашаващия обект, тя подава сигнал за това, че има опасност.

Възможно ли е това, което напомня на амигдалата, че се приближава опасност, всъщност да не е опасно? Възможно е. Ето затова понякога се страхуваме и се тревожим за неща, които не са опасни или за които е безсмислено да се притесняваме. На амигдалата й е нужен само един признак, напомнящ на едновремешния заплашителен обект, за да сигнализира за опасност. Тя не съобразява цялостната ситуация. Имаме си друга зона от нашия мозък, която прави това. Тя е част от неокортекса, който е по-нова структура от мозъка ни и го имаме само ние хората. С тази част анализираме, оценяваме обективно ситуацията, критични сме и разсъждаваме.

С техниката, която ще посоча, се опитваме да активираме неокортекса, а не амигдалата.

Стъпки на техниката:

Техниката се състои от следните  две стъпки:

  • Уловете, че тревогата е там-това не би трябвало да е трудно. Но ако можете да уловите първите симптоми на наближаващата тревога и тогава да приложите техниката, ще е по-лесно за Вас.
  • Задайте си следните въпроси:

-Къде усещам контрол в себе?-концентрирайте се върху тази част от тялото ви, или върху тази мисъл или усещане, които ви карат да чувствате стабилни. Дори можете да си дадете няколко минути, за да си представите със затворени очи как изглежда това усещане, каква форма има, какъв цвят и т.н.

-Мислите ми за ситуацията са базирани на факти или на предположения?-можете допълнително в мислите си или писмено да изброите фактите, които се отнасят за ситуацията.

-Как ще е по-полезно да мисля в този момент?-можете да напишете по-полезните мисли и дори да ги разлепите из дома си или да ги поставите на видимо място за вас.

-Кое е най-полезното действие, което мога да предприема в момента?

Друга често прилагана техника за справяне с тревожността можете да научите тук

Евентуално затруднение при прилагане на техниката

Важно е да знаете, че има голяма вероятност да се сблъскате с едно предизвикателство и то е свързано със силата на тревогата. Понякога притеснителните мисли са толкова силни, че горните въпроси дори не могат да бъдат чути на техен фон, а още по-малко да се търсят отговорите им. Нужно е да бъдете готови за това. Нужно е да знаете, че вашата психика ще е като бойно поле-тревогата срещу въпросите, които биха ви помогнали. Не се изненадвайте и не се дразнете, ако стане така. Просто се опитайте да отдиференцирате едната страна от другата. Понякога дори това е достатъчно, за да се успокоите.

Ако имате нужда от съдействие в този процес, защото тай наистина не е лесен, не се колебайте да потърсите психологическа подкрепа.

Не се колебайте да се обърнете към мен за въпроси и насоки по темата. Аз съм Марина Стойчовска, психотерапевт с над десет годишна практика в консултирането. Всеки, свързал се с мен през Forumzdrave.bg, може да се възползва от една безплатна опознавателна среща, в която ще поговорим за нещата, които го тревожат.


Автор: Марина Стойчовска

За контакти: 0886 735 585

Фейсбук: https://www.facebook.com/psychologycenteramarna/

Уебсайт: https://www.amarna-bg.com/

 

Автор: Марина Стойчовска, психотерапевт

blank

Марина Стойчовска е завършила СУ “Св.Климент Охридски”, специалност “Клинична и консултативна психология”, като се специализира в областта на психотерапията. Създава “Кабинет за психологически консултации и психотерапия Амарна” през 2009г. с цел да помага и подкрепя хората в справянето им с различни проблеми и трудности чрез: индивидуално консултиране и психотерапия; групи за личен опит по психодрама; семинари и курсове; групи за тийнейджъри.

Follow

13 posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.