Публикувано на

Как да вземаме решения – съвети от психотерапевт

Ежедневно, дори ежечасно и ежеминутно ни се налага да взимаме решения. Да взема ли чадър или не? Сега ли да хапна или след половин час? Да остана ли в тази връзка или да си тръгна? Да се примиря ли с ниската си заплата или не…Някои от тях са банални, но други са от съществено значение за живота ни и могат коренно да го поведат в една или друга посока. Лесно е, когато сме наясно какво решение ни предстои да вземем; когато знаем, какво искаме; когато знаем какво е правилно. Но не винаги притежаваме тази яснота. Как да се ориентираме в момент, когато алтернативите пред нас изглеждат с еднаква тежест и това ни обърква? Винаги можем да се обърнем към психотерапевт, който ще ни помогне да се изясним със себе си. Но докато това се случи можем да предприемем някои стъпки.

Проучване

На първо място, преди да вземете решение, бъдете сигурни, че сте проучили възможните алтернативи добре и задълбочено. За целта можете да използвате всякакви средства-цялата информация в интернет, различни групи и форуми, идеи от близки хора, на чието мнение имате доверие и т.н. Можете да направите списък с плюсове и минуси на едното и другото решение, както и на плюсове и минуси на това да не последвате дадено решение.

Последствия

Понякога дълбоко в себе си сме взели решение, но не сме готови да го последваме и да понесем последствията. Преди да продължим да се колебаем е нужно да се запитаме защо се чувстваме дискомфортно-дали от това, че не можем да вземем решение или от това, че знаем, че прилагането на дадено решение ще е неприятно за нас. Например идеята за раздяла с някого може да звучи в нас като дилема-да се разделя ли или не. А всъщност в себе си знаем, че правилното решение е да се разделим, но знаем и, че ще е болезнено и не искаме да е така. Ако нашата дилема се окаже решение, което е неприятно за нас, е важно да го реализираме, когато сме готови. Готови сме когато знаем, че ще оцелеем въпреки негативните емоции. Не бива да чакаме момент, когато негативните емоции няма да ги има, защото вероятно това няма да се случи. Не бива да чакаме и перфектна ситуация, когато всички ще са доволни, защото и това е малко вероятно. Най-важно е да бъдем реалисти и да си даваме сметка, че щом очакваме негативни последствия от това решения, правилният момент е този, когато сме готови да ги издържим.

Интуиция

Можем да се доверим и на интуицията си. Но какво означава тя. Тя обикновено е първото, което ни хрумне като решение за дадена ситуация. Интуицията изглежда магична и необяснима, но всъщност се базира на информация, която неосъзнато сме събрали и сме обработили и която след това се появява като предусещане. Ако се замислим, ще си дадем сметка, че около нас във всеки момент има страшно много стимули. Ние, обаче, не забелязваме всички. И добре, че е така, защото иначе бихме се пренатоварили. Възприемаме тази информация, тези стимули, на които сме обърнали внимание. Останалите стимули, които са минали покрай ушите, очите, носа ни и през другите сензорни системи, които имаме, отиват в несъзнаваното и може да ги усетим като интуиция. Доверете й се. Тя не е случайна, а Ви дава синтезирана допълнителна информация.

Знаците

Търсете знаци в околния свят, които ще Ви помогнат за вземането на решения. Имайте предвид, че знаците не са случайни. Виждаме точно определени знаци, защото неосъзнато искаме да последваме определено решение. И така забелязваме точно това около нас, което подкрепя желанието ни. Всъщност знаците не са плод на висша сила или на вселената, а на нашето несъзнавано, което ни помага да обърнем внимание на това, което ни е нужно за вземането на решение.

Сърцето и разума

Често дилемите са между това, което искаме и това, което трябва, т.е. между разума и сърцето. Но кое да приоритизираме? Няма верен отговор. Но ако сте човек, който трудно следва желанията си поради страх от определени последствия и се води повече от „трябва“, може би е добре да потърсите баланс. Започнете да поставяте фокус върху „сърцето“, върху желанията си. Опитайте се да разберете, че страхът понякога преувеличава мащаба на последствията. Не винаги, когато не сте направили каквото „трябва“ последствията са фатални и каквито и да са, можете да ги понесете.

Ако сте човек, който следва повече желанията си и Ви е трудно да се съобразите с някакви норми и правила, може да упражнявате отлагане на удоволствието и следване на необходимото. И в двата случая започнете с малки и незначителни решения.

Взимане на решение в просъница

Твърди се, че сложните ситуации се виждат много ясно в просъница, преди заспиване и в момента на събуждане. Ако съумеете в такъв момент да се сетите за ситуацията, в която сте, тя може да Ви се види изключително подредена, с ориентир какво да предприемете, дори преди това да Ви се е струвала объркана и хаотична. Подобно състояние може да се постигне целенасочено по време на медитация и релаксиращи упражнения.

Един експеримент с монета

Ако се чудите какво да направите, вземете монета и изберете изи за единия избор, а тура-за другия. На следващия ден, когато се събудите, хвърлете монетата и вижте какво ще Ви се падне. Обърнете внимание на усещането във Вас, когато видите резултата. Разочарование или задоволство е? И след това направете това, което решите.

Ако никой от тези подходи не Ви ориентира, изглежда, че наистина ресурсът Ви да вземете решение точно в този момент е на изчерпване и имате нужда от външна подкрепа. Не се колебайте да се консултирате със специалист, особено ако решението е определящо за живота Ви. Ако сте решили да предприемете тази стъпка, не се колебайте да се обърнете към мен.

Аз съм Марина Стойчовска, психотерапевт с над десет годишна практика в консултирането. Всеки, свързал се с мен през Forumzdrave.bg, може да се възползва от една безплатна опознавателна среща, в която ще поговорим за нещата, които го тревожат.


Автор: Марина Стойчовска

За контакти: 0886 735 585

Фейсбук: https://www.facebook.com/psychologycenteramarna/

Уебсайт: https://www.amarna-bg.com/

Автор: Марина Стойчовска, психотерапевт

blank

Марина Стойчовска е завършила СУ “Св.Климент Охридски”, специалност “Клинична и консултативна психология”, като се специализира в областта на психотерапията. Създава “Кабинет за психологически консултации и психотерапия Амарна” през 2009г. с цел да помага и подкрепя хората в справянето им с различни проблеми и трудности чрез: индивидуално консултиране и психотерапия; групи за личен опит по психодрама; семинари и курсове; групи за тийнейджъри.

Follow

27 posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.