Публикувано на

Как да се научим да харесваме външния си вид

Какво значение има за Вас външния Ви вид? Доколко отделяте време и старание да го поддържате? Става ли основен фокус в ежедневието Ви?

Въобще колко е нормално да се стараем да сме с подходящ външен вид? Да не ни интересува въобще не е добре, но да се вторачваме в него е притеснително, защото може да е симптом на специфично eмоционално състояние, което да подсказва голяма душевна болка.

За съжаление социалните медии и възможността да филтрираме и коригираме външния си вид поставят акцент върху него. Това катализира проявите на състояние, което се нарича телесно дисморфично разстройство(телесна дисморфия).

Какво представлява телесното дисморфично разстройство?

То се характеризира с:

  • Фиксация върху това как изглежда определена част от тялото-нос, кожа, коса, тяло и т.н.
  • Силна тревожност
  • Многократно коригиране на външния вид-сресване, гримиране, преобличане и т.н.
  • Често оглеждане в огледалото или избягване на огледалата
  • Избягване на участие в снимки
  • Чести посещения при лекари-най-вече при дерматолози или пластични хирурзи
  • Склонност да се прекалява с медицински интервенции за разкрасяване
  • Постоянни мисли за външния вид
  • Често търсене на мнението на другите за външния вид
  • Усещане, че останалите фиксират вниманието си върху недостатъка във външния вид

Последствия

Каква обаче е разликата между обикновеното старание да сме с добър външен вид и телесната дисморфия? При телесната дисморфия фокусът на вниманието е предимно върху външния вид и предполагаемите дефекти до такава степен, че тази тема превзема живота на човек и му повлиява изключително негативно. В следствие на това състояние човек може да спре да излиза, да загуби близките си, да постига ниски академични или професионални резултати, да развие хранително разстройство, да започне да злоупотребява с психоактивни вещества, да похарчи голяма част от парите си за корекции, да повлия на здравето си прекалявайки с приема на хранителни добавки и т.н. За съжаление се установява, че страдащите от телесна дисморфия не са малко. В определени изследвания 20% от хората споделят, че са се сблъсквали със симптоми на това състояние.

Причини

Причините не са съвсем ясни, но се говори за наследственост. Често родителите на хората, страдащи от телесна дисморфия също са били повлияни от нея или от друго натрапливо състояние. Също така са установени някои мозъчни особености при хората с телесна дисморфия. Счита се, че при голяма част от случаите в ранните детски години е имало травматични моменти.

Някои личностни черти също благоприятстват развитието на телесна дисморфия, като например ниска самооценка, срамежливост, силна концентрация на вниманието и т.н. При всички случаи от психотерапевтична точка, за да се доближим до индивидуалните причини при всеки отделен човек, е добре да се мисли за символичното значение на конкретната част от тялото, с която е свързана дисморфията. Както и за символиката на красотата, грозотата, външния вид и т.н.

Преодоляване

Тъй като това състояние повлиява силно ежедневието на човек, терапията досега се е съсредоточавала върху туширане на поведението на човек, така че да се минимизира времето, което се отделя за външния вид, да се спрат нездравословните навици като прекалено спортуване, употреба на психоактивни вещества и т.н. Трудно се стига до личностна промяна предвид, че качеството на живот е силно влошено и е нужно да бъде стабилизирано.

Все пак с по-дълбинна терапия, насочена не само към поведението, а и към субективните преживявания, може да се постигне една по-съществена промяна. За целта е нужно човек да бъде самокритичен и да разбира и признава, че има проблем. Това става трудно, така че първите които забелязват, че има проблем, са близките.

Ако имате подозрения, че и Вие страдате от телесна дисморфия, е важно да се срещнете с психотерапевт, който да го потвърди.

Също така можете да се проучите това състояние по-подробно.

Започнете редовна терапия и не пропускайте срещи, дори да Ви е трудно в даден момент.

Не подценявайте това, което Ви се случва.

Водете здравословен начин на живот, за да можете да подпомогнете доброто си настроение-не употребявайте алкохол, хранете се добре, движете се много, общувайте, търсете интереси и хобита.

Ако усещате, че отделяте твърде много време и емоции за външния си вид и това затруднява останалата част от живота Ви, не се колебайте да се свържете с мен.

Аз съм Марина Стойчовска, психотерапевт с над десет годишна практика в консултирането. Всеки, свързал се с мен през Forumzdrave.bg, може да се възползва от една безплатна опознавателна среща, в която ще поговорим за нещата, които го тревожат.


Автор: Марина Стойчовска

За контакти: 0886 735 585

Фейсбук: https://www.facebook.com/psychologycenteramarna/

Уебсайт: https://www.amarna-bg.com/

Автор: Марина Стойчовска, психотерапевт

blank

Марина Стойчовска е завършила СУ “Св.Климент Охридски”, специалност “Клинична и консултативна психология”, като се специализира в областта на психотерапията. Създава “Кабинет за психологически консултации и психотерапия Амарна” през 2009г. с цел да помага и подкрепя хората в справянето им с различни проблеми и трудности чрез: индивидуално консултиране и психотерапия; групи за личен опит по психодрама; семинари и курсове; групи за тийнейджъри.

Follow

40 posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.