Публикувано на

Как да преодолеем социалното безпокойство и да сме “успешно срамежливи”

срамежливост

В предишните две статии коментирахме какво представлява срамежливостта и какви грешни стратегии за справяне използват стеснителните хора. Какво всъщност може да се направи, така че срамежливостта да бъде преодоляна и човек да има повече и по-лесни социални взаимоотношения, които, както всички знаем, са от голямо значение за емоционалното и физическото благополучие.

Има какво да се предприеме и хората, които го правят се наричат  „успешно срамежливи”. Те признават, че са срамежливи, но заедно с това развиват разбиране за природата и динамиката на срамежливостта, за нейното въздействие върху тялото, върху познавателните процеси и поведението. Успешно срамежливите хора предприемат действия, основани на това самосъзнание. Те преодоляват социалното си безпокойство, като вече не насочват вниманието си върху нещата, които не могат да направят добре (например това да се шегуват) . Те приемат, че не са силни в неангажиращите разговори или че са толкова нервни в социални ситуации, че не могат да се възползват от това, което знаят. Или че са толкова фиксирани върху чувствата си, че не обръщат достатъчно внимание на човека, с когото говорят. На мястото на самонаблюдението те поставят изработването на малки цели. Факт е, че това са същите цели, които имат и не-срамежливите хора.

По-долу са посочени няколко стратегии по отношение на общуването, които могат да го направят по-лесно и достъпно за всеки.

Упражняване

Използвайте съзнателно всяко взаимодействие като тренировка за преодоляване на срамежливостта, като в тези взаимодействия не се фокусирайте върху собствената си срамежливост, а върху останалите хора, които участват. Например, когато купувате нещо в магазина, недейте просто да плащате и да си тръгвате. Поставете акцент  върху касиерката, казвайки нещо малко или като изразите благодарността си по-активно.

Планиране на социалния живот

Инвестирайте време в социалния си живот, за да имате възможност да наблюдавате различни взаимодействия, на базата на което да подобрявате собственото си социално поведение.

Нужно е да не се отхвърлят покани за партита и излизания. Бъдете самоинициативни, канете хорa на гости, планирайте излети с приятели и познати, с които целите да се  сближите.

срамежлива женаСоциално разузнаване

Спрете да се интересувате от срамежливостта си и се огледайте наоколо, погледнете другите с любопитство. Слушайте активно. Уловете специфичните емоции на хората, бъдете чувствителни към сигналите, които показват. Разберете какви са интересите на другите, дали искат да бъдат оставени сами или искат да общуват. Съберете информация и за самия разговор, преди да се включите  в него.

Деликатно влизане в разговора

Важен е моментът за присъединяване към даден  разговор. Първоначално слушайте и наблюдавайте  групата, към която искате  да се присъедините. Потърсете  възможност да се включите, но знайте, че това не се случва лесно. Обикновено моментът се появява като затишие в разговора.

Имайки предвид темата на разговора, ловкият участник задава въпрос или уточнява какво е казал някой друг. Това не е моментът да се променя посоката на разговора, освен ако темата не се е изчерпала. Ако е така, тогава би било разумно да се зададе въпрос, свързан със събитията от деня. Още по-добре е, при възможност, да се каже нещо, свързано с нещата, които са се коментирали в неотдавнашната дискусия. Добре е да се използва отворен въпрос, който позволява на другите да участват.

Хората се възхищават на този, който е готов да поеме риск и да даде тема за разговор. На ако това се прави, трябва да е сигурно, че темата е интересна за всички. Тогава групата с лекота приема този, който е задал новата тема. След като разговорът върви, е разумно да има отказ от активно участие в него и да се дадете шанс на другите. Социално агресивните хора се опитват да доминират в дискусията. Социално успешните хора знаят, че целта е да се помогне на групата да има по-добър разговор.

Свързаност в комуникацията

Добрите събеседници правят коментари, свързани с това, което им се казва и с конкретната ситуация.  Има по-инвазивни хора, които правят повече опити да се присъединят към другите в разговора, но не са социално успешни, защото привличат вниманието към себе си, а не намират начин да се впишат в текущата групова дейност. Те биха могли да кажат нещо, което прекъсва разговора или да контрират останалите. Също са склонни да говорят за своите чувства или да пренасочат разговора към нещо интересно само за тях самите. А всъщност успешните събеседници умеят да поддържат свързаността в общуването.

“Не е нужно да бъдете интересни. Трябва да се интересувате”, казва докторът по психология от Вашингтонския университет Джон Готман.

Неловко мълчание

Не се тревожете, ако се случи другите или Вие да замълчите. Планирайте предварително какво бихте искали да споделите и репетирайте да задавате въпроси, за да сте подготвени за неловкото мълчание. А също може и да го назовете, ако то се появи. Това мигновено намалява напрежението.

Положителни очаквания

Несигурните хора са склонни да се свързват с другите през тревогата, чувствайки, че трябва да докажат, че са остроумни или интересни. Нужно е да вярвате, че  другите ще Ви реагират положително дори и без да проявявате изключителна виртуозност в комуникацията.

срамежлива женаСправяне с пораженията

Факт е, че понякога всеки е отхвърлен. Случва се дори и на най-популярните хора. Това, което отличава социално уверените хора от останалите, е тяхната реакция на отхвърлянето.

Те не го приписват на субективни причини, като собствената си непривлекателност или неспособност да се сближават. Предполагат, че това може да се дължи на много фактори – несъвместимост, лошото настроение на някой друг, недоразумение.

Контрол на емоциите

Социалните ситуации са изключително сложни и динамични. Трябва да се обърне внимание на всички видове вербални и невербални знаци, като изражението на лицето и тона на гласа, да се интерпретира точно тяхното значение, да се реши кой е най-добрият отговор и след това този отговор да се осъществи. И всичко това в рамките на микросекунди. Никой не може да обърне внимание на всичко или да е сигурен, че правилно тълкува случващото се. Затова в социални ситуации е трудно да има контрол над собствените емоции, особено отрицателните като гняв, страх, безпокойство-емоциите, които обикновено възникват в ситуации на конфликт или несигурност.

Проучванията показват, че хората, които са най-популярни, имат твърда контрол върху емоциите си. Не че нямат негативни емоции. По-скоро те отклоняват вниманието от тревожните сигнали към положителните аспекти на ситуацията. В противен случай има прекалена реактивност към негативните емоции на другите и може да се стигне до агресия или до оттегляне от социалните контакти.

Чувство за хумор

Хуморът е ценното социално умение, което е най-бързият начин да бъдете харесани. Той работи дори и при заплашителни ситуации, защото обезсилва негативността. Няма рецепта за развиване на чувство за хумор. Но дори и в най-мрачните си моменти, опитайте да видите по-леката страна на ситуацията.

Често се заблуждаваме, че социално успешните хора се раждат със самочувствие и безупречни умения за общуване. Но през последните 20 години голяма част от изследванията в социалните науки установяват, че това, което някога се е смятало за даденост или талант, всъщност зависи от нас. Добрите взаимоотношения, независимо дали приятелски или романтични, не се появяват от само себе си. Те зависят от редица сложни, но базови социални умения. Тези умения са от решаващо значение за развитието на социално доверие и приемане. Сега е ясно, че всеки може да ги развие в себе си.

Ако се нуждаете от помощ и подкрепа в процеса на развитие на вашите социални умения и справяне със срамежливостта, не се колебайте да се свържете с мен. Аз съм Марина Стойчовска, психотерапевт с над десет годишна практика в консултирането. Всеки, свързал се с мен през Forumzdrave.bg, може да се възползва от една безплатна опознавателна среща, в която ще поговорим за нещата, които го тревожат.

Оцеляват ли срамежливите хора в съвременния свят прочетете тук


Автор: Марина Стойчовска

За контакти: 0886 735 585

Фейсбук: https://www.facebook.com/psychologycenteramarna/

Уебсайт: https://www.amarna-bg.com/

Източник: https://www.psychologytoday.com/us/articles/200001/shyness-the-new-solution?fbclid=IwAR0jn4MkezDSfLMBGLNob_z-EArbCZzN6KYE2VVy1ABJBbmShBPfBv2jseg

Автор: Марина Стойчовска, психотерапевт

blank

Марина Стойчовска е завършила СУ “Св.Климент Охридски”, специалност “Клинична и консултативна психология”, като се специализира в областта на психотерапията. Създава “Кабинет за психологически консултации и психотерапия Амарна” през 2009г. с цел да помага и подкрепя хората в справянето им с различни проблеми и трудности чрез: индивидуално консултиране и психотерапия; групи за личен опит по психодрама; семинари и курсове; групи за тийнейджъри.

Follow

17 posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.