Публикувано на

Как да почиваме пълноценно и да избегнем бърнаута

Наближава времето на летните почивки. Повечето от нас си мечтаят за морето или планината, за дни без задачи, за безгрижие и забавление. Може да звучи изненадващо, но не за всички хора е така. На почивката може да се гледа и на загуба на време, на насилствено отделяне от работата и така важните задачи. Има хора, които почиват  умишлено много рядко. Но неминуемо това води до физическо и емоционално претоварване, както и до взаимоотношенчески проблеми. Ако Вие сте от хората, които намират почивките за излишни или почивате, но с тревога и негодувание във Вас, като същевременно здравето и хората около Вас налагат да почивате, ето няколко насоки как това да се случи максимално ефективно.

Грижа за тялото

Първото, което е нужно да направите, е да се погрижите за физическия си комфорт. Когато човек е отдаден на работата си, е свикнал да пренебрегва дори естествени физиологични нужди и счита тази жертва за смислена и необходима. Излизайки в почивка, те сякаш нахлуват с двойна сила, за да компенсират дългото пренебрегване. Няма как да се мисли за качествена почивка, без да се постигне необходим физиологичен комфорт. Така че сънят, храната, движението и т.н. са част от научаването ни да почиваме.

почивка

Емоции

Очаквано е, ако не сте свикнали да почивате и тепърва се учите на това, още от началото да ви залеят емоциите и мислите, които са ви държали далеч от почивката до този момент. Това може да е труден момент, тъй като тези емоции ще се опитват да ви накарат да се върнете към работата. Вероятно ще изпитвате вина, тревога, раздразнение…Вина, че си губите времето, че не заслужавате почивка, щом има несвършена работа, че не е редно забавленията да бъдат приоритет пред ангажиментите и т.н. Тревога от това, че нещо може да се случи, докато ви няма, че не можете да реагирате, че нямате информация и въображението ви чертае само лоши сценарии. Раздразнение, че преживявате всичко по-горе описано. Но не забравяйте, че всеки има право на почивка и това не го прави лош, а нормален човек. Не забравяйте, че фатални неща се случват доста рядко и няма непоправими ситуации. Че понякога е добре да се даде шанс на другите да се справят със задачите. Не забравяйте, че лошите сценарии са обикновено преувеличени. Емоциите правят това, драматизират, за да ни притиснат до стената и да ни върнат на работното ни място. Най-важното-не избягвайте тези емоции, изследвайте ги и знайте, че ще отминат. Все пак и те имат нужда от почивка.

Удоволствие срещу задължение

Следваща насока е да не правите задължителни и необходими неща на почивката си, а само такива, които ви носят удоволствие. Понякога дори, когато сме на почивка си, поставяме цели-да разгледаме този музей, да преплуваме 10 км, да се научим да се катерим и т.н. Ако някоя от дейностите, съпътстващи почивката. ви изглежда смислена, но не ви радва и релаксира, се откажете от нея. Истинската почивка се състои само в наслада и удоволствие. Понякога наслада ни носи даден спорт, за който трябва да положим усилие, но това е различно, защото пак акцентът е достигане до удоволствието. Ако ви харесват на пръв поглед безсмислени дейности, не се отказвайте от тях. Не се обвинявайте за това, че искате да гледате сериали по цял ден, да ядете сладолед или да мързелувате на плажа. Това е най-добрата почивка-тази, в която нищо не е задължително.

Ако въпреки тези насоки, имате усещането, че не можете да се насладите на почивката си, че мислите ви са заети със задачи, че се обвинявате твърде много или сте прекалено тревожни, не се колебайте да се погрижите за себе си, като ми се обадите.

Аз съм Марина Стойчовска, психотерапевт с над десет годишна практика в консултирането. Всеки, свързал се с мен през Forumzdrave.bg, може да се възползва от една безплатна опознавателна среща, в която ще поговорим за нещата, които го тревожат.


Автор: Марина Стойчовска

За контакти: 0886 735 585

Фейсбук: https://www.facebook.com/psychologycenteramarna/

Уебсайт: https://www.amarna-bg.com/

Автор: Марина Стойчовска, психотерапевт

blank

Марина Стойчовска е завършила СУ “Св.Климент Охридски”, специалност “Клинична и консултативна психология”, като се специализира в областта на психотерапията. Създава “Кабинет за психологически консултации и психотерапия Амарна” през 2009г. с цел да помага и подкрепя хората в справянето им с различни проблеми и трудности чрез: индивидуално консултиране и психотерапия; групи за личен опит по психодрама; семинари и курсове; групи за тийнейджъри.

Follow

40 posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.