Публикувано на

За мисията на йога в съвременния живот – разговор с Мариела Маджарова

Този път в рубриката „Лични истории за здравословен живот“ гостува Мариела Маджарова, която ще ни пренесе в света на древните източни култури и практики за здраве и вътрешен баланс. Мариела е маркетинг мендижър в Дания, както и сертифициран йога учител, истински търсещ, модерен човек, който успява да запази баланса на тялото и духа. С нея ще си говорим за това как тя открива философията на йога, защо йога е много повече от физически упражнения и как е възможно да се грижим добре за тялото си въпреки напрегнатото ежедневие в корпоративната среда.

  • Здравей Мариела, радвам се, че прие моята покана да поговорим за мисията на йога в съвременния живот! За мен и читателите на Forumzdave.bg е интересно да споделиш как откри света на йога и кое те мотивира в последствие да навлезеш в дълбочина и да започнеш да преподаваш?

Здравей Бояна, Благодаря ти много за поканата за това интервю! С йогата се запознах преди 10 години, когато за първи път в залата за тренировки, която посещавах се появи йога и  бях една от първите, които се появи в класа. След това имахме среща през годините, но нищо по сериозно. Докато преди 3 години след дълъг период на стрес и промени в живота ми, не отидох на лятна почивка с йога. Програмата включваше йога практики всяка сутрин и вечер на плажа. След 10 дни прекарани на този режим се почувствах много спокойна, във баланс със себе си и исках по всякакъв начин да съхраня това чувство и да го направя част от моето ежедневие като се завърна към рутината вкъщи. Купих си йога постелка и намерих зала в която да започна да ходя на практики редовно.

източни култури

  • Как би представила йога учението на един човек, който никога не се е интересувал от тази философия. Какво е за теб йога?

Йога учението е една от най-старите философии за това как да живее човек и да намери покой с това, което се случва около него. Дава принципи като как да се фокусираме над това, което правим без да търсим материални облаги или да чакаме одобрението на някой, да приемем себе си такива каквито сме, да се дистанцираме от емоциите си, защото те са преходни и много други,  да бъдем последователни в това,  което се занимаваме.

За мен йогата е нещо повече от физическа практика. През годините търсех  отговори на вечните въпроси, коя съм аз и защо съм тук. Чела съм много книги по темата, но когато започнах йога обучението и се докоснах до философията на йогата, сякаш един голям пъзел в главата ми се нареди.  Осъзнах, че много от авторите, които съм чела са използвали за основи на техните книги древните мъдрости, които се коренят в изтока и просто са ги пречупили през техните преживявания. Това ми даде още по-голяма желание да продължа да уча и да откривам нови елементи на йогата отвъд физическата страна.

  • България е сред страните с най-ниска двигателна активност, което е основен риск за поява на болки в мускулите, ставите, както и за наднормено тегло. Ти живееш в Дания от няколко години – една различна култура, ритъм и стил на живот. Интересно ми е, как хората там се справят с обездвижването на работното място? Включват ли йога практики като част от ежедневната си тренировка?

йога практикаМога да кажа, че в Дания физическата активност на населението е доста висока. Едно  от  първите ми впечатления беше, че повече хората тук са доста активни. Заради високите разходи да имаш личен автомобил и добре развитата инфраструктура за колоездене, предразполага по-голяма част от хората, които живеят в Копенхаген, да използват колело за придвижване. Освен това, спортовете като тичане, бадминтон, хандбал, да членуваш в спортен клуб или да ходих на фитнес не са нещо ново за обществото тук. Бих казала дори, че хората тук имат и добра култура на храненето и въпреки по-студения климат, храната е не само средство за енергия, но и здравословно удоволствие. Добрият пример на родителите и средата, подтикват повече хората да се поддържат активни, за което спомага и балансът,  които има между работата и личния живот.

  • Като човек, който дълги години е посветен на истинска йога практика и философия – какви промени наблюдаваш в тялото си и колко бързо се случват те?

Това, което наблюдавам през последните години благодарение на йога практиките и консумирането на храна, която изключва меса и млечни продукти е че тялото ми се възстановява много по-бързо след сериозно физическо натоварване, имам по – голяма издръжливост на стрес и повече енергия. Особено през зимните месеци я няма тази летаргичност и отпуснатост, тялото ми е в кондиция и ми позволява да бъда активна за по-дълго време.

  • Кои йога практики са ти помагали през годините да промениш начина, по който реагираш на емоционалния стрес?

Медитацията беше това, което ми донесе най-голяма вътрешна хармония. Всеки ден отделянето на време прекарано в тишина и спокойствие или разходни след природата ми дава спокойствие. Това да останеш сам със себе си и мислите си, да се потопя напълно в емоциите, които изпитвам в момента и да ги преживея в мига, ми дава баланса от които имам нужда, за да бъда на 100% в миговете с любимите хора или на работното място.

Когато човек, е в хармония със себе си познава добре себе си и какво го изважда от равновесие, лесно може да разпознае ситуации или хора, които го предизвикват да реагира ирационално или емоционално. Това, на което йогата и медитацията ме научи е как да култивирам това вътрешно спокойствие и да приемам емоциите, като моментни и преходни.

  • Все по често лидери и хора с много отговорни професии споделят в интервюта, че ежедневно практикуват медитация, за да запазят вътрешен баланс и да се справят със стреса. От друга страна, повечето хора в България смятат, че не биха отделили време за медитация. Често медитацията е считана за сложна и ангажираща, би ли оборила това твърдение?

За разлика от други практики за медитацията, човек няма нужда от нищо друго освен от 10 мин от времето си, тишина и удобно място за сядане. Не се изискват допълнителни средства и  бариерата да започнеш е много ниска. Това, което спира повечето хора е страха от това да се вгледаш в себе си и да останеш сам със собствените си мисли за 10 мин. Ще се изненадаш какво може да му дойде в главата на човек ако затвори очи.

медитацияОт събуждането си докато си легнем вечер сме  непрекъснато отблъчвани от информация и нашето внимание е постоянно изисквано било то от хората около нас, реклами, социалните медии или работата ни. Да си дадем миг спокойствие дори само за 10 мин е толкова ценно в забързаното ежедневие. Медитацията или дори разходка в парка може да даде възможност да рефлектираме върху това което се е случило, да си отдъхнем и отделим време да погледнем във вътрешния ни свят, да осъзнаем емоциите през които минаваме.  Във фитнес залата, която посещавах в София имаше цитат, които много харесвам и е приложим и в този случай и той е следния: “Никой не се оплакал след като е отишъл в залата”. Така и с медитацията в началото е трудно да седнеш и да се концентрираш да не мислиш за нищо, но с ежедневна практика резултатите идват. Не случайно за много успели хора по света, 10 – 20 мин медитация е част от сутрешния им режим.

Всички използваме времето като извинение, но дали това е наистина така или е въпрос на приоритизация. Въпросът трябва да е кое е важно за теб – вътрешното ти спокойствие или да гледаш 10 мин риалити предаването по телевизията. А отговорът зависи само от теб самия.

  • Всички говорим за мръсния въздух като основна причина за проблеми с дихателната система, но май пропускаме факта, че освен това сме забравили как да дишаме правилно. Какви са твоите наблюдения за дихателните практики в йога – какви ефекти оказват във физически и емоционален аспект? 

Дишането е единствената функции на тялото, което ние може да контролираме. То ни позволява да контролираме реакциите си и да се борим със стреса. Увеличаването на кислорода в кръвта и мозъка, оксигенира тялото и му помага да превърне среда в алкална и да се пребори с възпаленията. Дишането директно оказва влияние на централната нервна система и влияе положително на настроението. Има много изследвания сред хора страдащи от депресия , които започват програма с редовни кардио тренировки и упражнения, което води до стравнително подобрение на състоянието им след определен период. При мен дишането ми помогна се справя със стреса и да бъде по-уравновесена в реакциите си в ежедневни ситуации. Йога практиките са изградени по начин който позволява на човек да е синхрон с дишането, да издиша и вдиша бавно и съобразено с движението,  което трябва да се извършви.  По този начин няма никакво натоварване на дихателната система или на сърцето.

  • Сега е модерно да гледаме клипове от интернет с всевъзможни тренировки и да се учим сами, включително и за йога практики, което според мен крие рискове за здравето. Ти какво би посъветвала хората, които тепърва се обръщат в тази посока? Как се предава истинското знание за йога?

групова йога практикаИнтернет наистина направи йогата и различните видове тренировки достъпни за много хора от комфорта на дома им. Особено през месеците на пандемията, когато всичко беше затворено беше единствен вариант да някакво движение. Но това по себе си, крие рискове, защото не са редки случаите, в които хора с камера и микрофон започват да дават уроци онлайн, без съответното образование и подготовка. Бих посъветвала хората, които използват онлайн програми на първо време да слушат тялото си и ако позата или упражнението е прекалено трудно или изпитват болка да преустановят практиката или да върнат в поза, която се чувстват добре. Също така бих ги посъветвала да посетят йога зала със сертифициран инструктор поне за няколко месеца, където да може да им се обърне индивидуално внимание и в детайли обяснено каква е правилната стойка на тялото при всяка поза и тънкостите при изпълнение й. Движението е важно да бъде ежедневно независимо дали в зала или пред комютъра вкъщи но насочено навътре към това, което доставя удоволствие, а не следвайки това което в модерно.

  • Ако трябва да избереш 3 послания от философията на йога, които ни помагат да бъдем най-добрата версия на себе си, кои биха били тези послания.

йога мариела маджароваЗа мен трите послания, които йогата ми дава са:

Да бъда тук и сега. Животът не е в тъга по миналото, нито в тревоги за бъдещето, а е в този конкретен миг. Само в настоящето може да направим промени, да действане, да кажем на любимия човек, че го обичаме или на приятел че ни липсва, да целунем детето си. Няма друг по важен момент от този този тук и сега.

Бъди в хармония,  с това което те заобикаля без да се опитваш да контролираш или да се съпротивляваш на  ситуацията. Не винаги животът се развива, така както ние искаме, но това не значи, че това не е част от нашия път. Бидейки едно с това, което е ни дава възможността да видим положителната страна на промените и да продължим напред.

Търпение – всяко нещо си идва времето. Както някои пози не са достъпни за нас в този момент, това не значи че ще е така винаги. Търпението да правиш всеки ден малки стъпки,  но вярвайки че вървиш в правилната посока независимо от това,  кога ще дойдат резултати. В живота нещата се случват точно тогава когато сме готови да ги получим,  не по-рано нито по късно.

Благодаря ти много за възможността да споделя моите мисли с твоите читатели,  Бояна!  Пожелавам на теб и твоите читатели светли празници дни и нека да отворим сърцата си, независимо от това,  което се случва около нас!

Мариела, искрено ти благодаря, че сподели с нас твоята история! Вярвам, че сме успели да мотивираме и вдъхновим много хора да поемат по своя път към по-добър баланс и хармония на тялото и духа.

Можете да последвате Мариела в Инстаграм от тук: https://www.instagram.com/mariela_madzharova/

Интервю за ForumZdrave.bg на маг.фарм. Бояна Иванова, консултант по балансирано хранене и фитотерапевт.

Автор: маг. фарм. Бояна Иванова

blank

Бояна Иванова e магистър-фармацевт и квалифициран специалист по лечебни растения и фитопродукти. Тя е практикувaщ фитотерапевт и консултант по балансирано хранене, помагайки на хората да подкрепят и подобряват своето здраве чрез лечебната сила на природата. С удоволствие споделя опита и знанията си в областта като водещ на семинари по билколечение и здравословно хранене. Повече информация

90 posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.