Публикувано на

5 неща, от които се нуждае кожата ни всеки ден

Всеки би искал да има красива, гладка кожа, с минимум несъвършенства и повече блясък и жизненост. Красивата кожа е здрава кожа. Дерматолозите и специалистите в тази област съветват да не забравяме, че кожата е жив орган и изисква както вътрешно, така и външно подхранване, за да бъде здрава – да приемаме здравословна и разнообразна храна, но и да я предпазваме от външната среда чрез различни продукти.

Колко продукта за лице и тяло имате? А колко от тях ползвате? А знаете ли, че употребата на повече от три продукта например за лице, в повечето случай би нанесла вреда, отколкото полза и желан ефект.

Най-външния слой на кожата – епидермисът, ние често обилно покриваме с лосиони, кремове, тонери, ексфолианти и много други препарати. Най-важното условие да запазим кожата си здрава е да се стремим да съхраним цялостта на епидермиса. Ако при някои от седмичните си къпания, си спестим грубото търкане на цялото тяло с детергент, ще осигурим повече време на кожата си да се възстанови от щетите, нанесени от честото къпане. Препоръчително е да използваме по-мек сапун, който изсушава кожата по-малко и да нанасяме овлажняващ лосион след баня.

Когато говорим за това от какво се нуждае кожата най-очевидното е, че здравата кожа трябва да бъде чиста.

5. Почистване – като най-основен момент в грижата за кожата – почистването премахва излишната мръсотия, себум, отпушва порите, но и подготвя кожата, ако ще бъде употребен друг продукт, за да могат неговите активни съставки да проникнат в кожата и да бъдат най-ефективни.  Изберете подходящо почистване за лицето според типа кожа и не използвайте един и същ продукт за лице и тяло. За лицето формулата на препарата трябва да бъде без сапун – масажирайте продукта в продължение на 20 секунди,  за да може да си свърши работата.

4.Вода – Човешкото тяло е пълно с вода, 2/3 от това което сме е вода. Водата изчиства токсините от тялото ни, позволява на нашите клетки да абсорбират хранителни вещества. Но водата не е константна. Чрез най-основните процеси в тялото, като дишане, изпотяване водата се отделя от нашите клетки, а за да функционират те правилно ние трябва да приемаме много вода, за да възвърнем загубеното количество. По отношение на хидратацията, кожата е по-различна от оснаталите части на тялото. Водата помага да се отстранят замърсяванията по кожата, да изглежда гладка. За да бъде добре хидратирана кожата, трябва да приемаме на ден по 2 литра вода.

3.Естествени мастни киселини –

Есенциалните мастни киселини  са важен компонент на всяка здравословна диета. Те помагат да се изгради (на база липиди) клетъчните мембрани , които държат във вода и хранителни вещества. В случай на кожата, тези липиди също формират масло – бариера, която предпазва кожата от UV увреждане и замърсители.

Без естествени мастни киселини , кожата, клетъчните мембрани и цялостната защитна бариера не може да работи ефективно. Кожата остава прекалено изложени , обезводнени и склонни към образуването на по-вреден тип себум, който  я прави суха , възпалена и проблемна.

В естествените мастни киселини , които трябва да пазят кожата са предимно омега-3 и омега-6 мастни киселини. Омега-6 се намира в много храни, включително птиче месо, зърнени храни и олио за готвене , така че вие вероятно получавате достатъчно от тях. Омега-3 мастните киселини са малко по -трудни, тях ще намерите  в  риби, като сьомга и сардини, в ленено семе и шафраново масла, боб, орехи и спанак . Някои кожни експерти препоръчват и друг мастни киселини, гама- линоленова киселина (GLA) , заради нейните противовъзпалителни ефекти. GLA се намира предимно в растителните масла .

Може да е полезно да взимате омега- 3 или GLA като добавки, за да подобрите здравето на кожата.

Омега мастните киселоно може да подобрят вашата кожа отвътре. А следващата много важна стъпка е да я защитите и отвън.

2.Слънчева защита – Използвайки всеки ден слънцезащитен крем за лице, вие се предпазвате не само от кожни заболявания – като рак, но и предпазвате кожата си от преждевременно стареене и запазвате нейната еластичност.  Всъщност, кожата която изглежда състарена е по-скоро увредена от слънцето.  За да защитите кожата от въздействието на слънцето, може да изберете или химически слънцезащитни продукти , като авобензон или оксибензон или физическа едно , като цинков оксид или титанов диоксид . Така или иначе, търсете слънцезащитен фактор ( SPF ) над 15 , и да го прилага най-малко 20 минути, преди излагане на слънце. По този начин активните съставки имат време да влезат в сила преди излагане на ултравиолетови лъчи.

1.Антиоксиданти – 

Антиоксидантите  са от полза за сърдечносъдовото здраве и превенцията на рака. Те се срещат във всички видове храни, включително плодове, зеленчуци, морски дарове и маслата. Антиоксидантите унищожават така вредните за организма ни свободни радикали, които са инициатори на редица проблеми и заболявания на тялото.

Въпреки че много различни антиоксиданти могат да бъде от полза за кожата, два заслужават по-специално внимание:

Витамин C – Изгражда колаген за гладка, стегната кожа. Ще  го намерите в пълнозърнестите храни, ябълки и цитрусови плодове. Като дневната доза трябва да бъде поне 75 милиграма на ден.
Витамин Е – защитава клетъчните мембрани и “повишава” кожа-базирани хранителни вещества, които отблъскват UV увреждане. Намери го в масло от пшеничен зародиш, бадеми, и фъстъчено масло. За целта са нужни поне 15 милиграма на ден
Други разкраяващи кожата антиоксиданти са селен, тиамин, бета-каротин и цинк.

Автор: маг.фарм. Мария Качамакова

blank

Мария е магистър-фармацевт. През 2016 година завършва специализирано обучение за фармацевти на тема Здравословно управление на теглото при Професор д-р Стефка Петрова. Била е автор на редица статии на здравословна тематика във “farma.bg”, “woman.bg”, списание SOhealth. Мими е дългогодишен автор във “Forumzdrave.bg”.

158 posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.