Публикувано на

Топ полезни храни за здрава кожа част 1

Ние сме това, което ядем.  Твърдението може да се допълни – ,,Ние изглеждаме така, както се храним”. Постигането на добре изглеждащи лице и тяло започва от начина на хранене. Или по думите на един прочут дерматолог (д-р Валори Трелоар) – ,, Храните, които са най-важни за нашето здраве са и тези, които са най-полезни и за кожата ни”.

Някои храни наистина могат да направят чудеса за външния ни вид, кожата и цалостното състояние на тялото и духа ни.

  • Започваме с доматите, разбира се.

Изобилстващи от незаменимия ликопен – фитохимикалът, който произвежда червен пигмент и на когото се дължат повечето здравословни ефекти на доматите, Ликопенът именно спомага за елиминирането на свободните радикали, главните виновници за преждевременното стареене на кожата. Той ни предпазва и от вредните ултравиолетови лъчи. Една купа домати, например, съдържа 16 милиграма ликопен. Дневната доза от червения зеленчук може да ни предпази от изгаряния на морето или планината и преждевременна поява на бръчки и финни линии. Освен това, дори и да прекалим с консумацията на доматения ликопен, няма нищо страшно. Единственото, кото може да се случи е портокалов цвят на кожата или т.нар. ликопенодермия, която е напълно безвредна за нас.

  • Манго, папая и кайсии.

Именно тези три вида плодчета изобилстват от пигменти, наречени каротеноиди. На тях се дължи жълтото, оранжево и червено оцветяване на повечето плодове. Мощната им антиоксидантна сила защитава клетките от атаката на свободните радикали, има данни за противораковата им активност и повишаващо имунната система действие. Точно тези каротениди могат значително да подобрят състоянието на кожата и нейния цвят. Редица диетолози споделят мнението, че редовната консумация на манго, папая и/или кайсии, може да ,,придаде на кожата ни желаната руменина и сияние”. При дефицит на витамин А, смущения в репродуктивните функции и за превенция на рак (особено на кожата и простатата) също се препоръчва консумация на горепосочените плодове, поради богатото съдържание на каротеноиди, които в организма се превръщат в активната форма на витамин А – ретинол.

  • Какао

Антиоксидантите, намиращи се в черния шоколад, намаляват загрубяването на кожата и я защитават срещи изгаряне. Проучване, направено през 2006 година в ,,Журнал на храните” доказало, че жените, консумиращи по 326 мг флавоноиди от черен шоколад, имат много по-добра изглеждаща кожа и значима резистентност на кожата срещу вредните ув-лъчи, в сравнение тези, които не си набавят горепосочената доза от антиоксиданти. Само няколко блокчета на ден са напълно достатъчни, за да помогнем на кожата ни да изглежда добре. Друг вкусен и лесен начин да си набавим дневната доза е лъжица какова пудра в сутрешното кафе, съветват специалистите.

 

Автор: маг.фарм. Мария Качамакова

blank

Мария е магистър-фармацевт. През 2016 година завършва специализирано обучение за фармацевти на тема Здравословно управление на теглото при Професор д-р Стефка Петрова. Била е автор на редица статии на здравословна тематика във “farma.bg”, “woman.bg”, списание SOhealth. Мими е дългогодишен автор във “Forumzdrave.bg”.

158 posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.