Публикувано на

Селенът – безценен антиоксидант за силна имунна система

Селенът е жизненоважен микроелемент и има огромно значение за поддържането на нормална имунна система.

Недостигът на селен

може да доведе до хронична умора и обща отпадналост, намалява имунитета, отслабва функциите на щитовидната жлеза и в някои случаи може да доведе до  сърдечносъдови смущения и ендокринни нарушения. Редица научни изследвания подкрепят тезата, че редовният прием на селен може да помогне  при лечение на ракови заболявания, тъй като този елемент има способността да неутрализира редица канцерогенни вещества. Селенът влиза в състава на някои ензими с много важни протективни функции, какъвто е например ензимът глутатион пероксидазата. Има четири изоформи на този ензим, а активността на еритроцитната глутатион пероксидаза  отразява състоянието на селеновите депа. Приемът на селен е от ключова важност за правилното функциониране на имунната система и щитовидната жлеза.

Препоръчителна дозировка

В организма на човек се съдържат около 10-15 мг селен, а дневните нужди могат да варират между 20-50 и 100мг. Дефицит на селен може да доведе до мускулна слабост и кардиомиопатия. Научни публикации сочат, че с достатъчен прием на селен, процентът на раковите заболявания може да намалее с около 50 процента.

Много добър избор за лечение и профилактика на себорея и пърхот е селенът под формата на селенов сулфид. Той унищожава причинителя на пърхота Мalassezia furfur и има антиоксидантно действие. Поради неговите полезни противовъзпалителни свойства регулярният прием на селен води до облекчаване на симптомите на артрит, лупус, псориазис, както и за намаляването на риска от поява на катаракта и макулна дегенерация. Безценният антиоксидант спомага за намаляване на честотата и тежеста на херпес симплекс и херпес зостер.

Източници на селен:

са зърнените храни, суровият сусам, орехите, овес, слънчогледовото семе, морската риба, черен дроб, жълтъци, миди, калмари и чесън. Истински рекордьор по количеството селен в състава си е бразилският орех. Почвата вече не е толкова богата на селен и за съжаление това води до ниските му нива в брашното и зърнените храни.

Можем да си набавим необходимия ни селен

като  хранителна добавка самостоятелно или в комбинация с други витамини с антиоксидантна активност –  А и Е. Друга алтернатива е органичен селен от спирулина под формата на таблетки или прах.

 

Надявам се статията ми да ви е била полезна.

Автор: маг.фарм. Мария Качамакова

blank

Мария е магистър-фармацевт. През 2016 година завършва специализирано обучение за фармацевти на тема Здравословно управление на теглото при Професор д-р Стефка Петрова. Мими е завършила курс за инструктори по класическа йога, както и 6-месечно обучение по западна астрология за напреднали. Била е автор на редица статии на здравословна тематика във “farma.bg”, “woman.bg”, списание SOhealth. Мария е дългогодишен автор във “Forumzdrave.bg”.

161 posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.