Публикувано на

Как да подходим към следродилната депресия

Бременността, раждането и възстановяването са нормално физиологично състояние, с което женския организъм трябва да се справи. С раждането трудностите далеч не приключват, а напротив. Изтощената покрай грижи и притеснения за новороденото майка, може да изпадне в така наречената следродилна депресия. Установено е, че тя засяга около 15% от всички родилки и представлява разтройство на настроението, което обикновено трае около 6 седмици. Леките форми могат да останат незабелязани от самите жени, голяма част от които се опитват да скрият трудностите.

Следродилната депресия се характеризира с комплекс от преживявания, които най-често включват:

  • Понижена енергия и мотивация
  • Смущения в храненето
  • Апатия и понижена енергия
  • Асоциалност и занемаряване на грижите за себе си
  • Безсъние и кошмари
  • Липса на концентрация и влошена памет
  • Притеснения да не се случи нещо лошо на партньора или бебето
  • Страх от отхвърляне от страна на партньора
  • Невъзможност за взимане на решения
  • Чувство на тъга, объркване паника и безполезност
  • Плачливост и изтощение
  • Страх от излизане навън

В една такава ситуация е много важно младата майка да запази самообладание, да се концентрира върху проблемите и да търси практични решения. Курсовете за бременни идват на помощ с множеството полезни съвети, които предлагат. Подкрепата на близките е жизнено важна тъй като те могат да отменят майката в някои от нейните задължения и да и помогнат да организира времето си. Консултация с психотерапевт е препоръчителна в по-тежките случаи.

Опитайте се да разпределите времето си по най-рационалния начин като успявате да запазите и малко лично за себе си. Една разходка в парка или друга физическа активност повлиява успешно пониженото настроение. В никакъв случай не ограничавайте социалните контакти, защото именно те ви помагат да се разсеете от текущите проблеми и  ви предпазват от преекспонирането им. Фокусирайте се върху дневния режим на своето бебе, открийте закономерностите за да може по най-адекватния начин да пренастроите своя. Следродилната депресия е проблем не само на майката но и на цялото семейство за това се опитайте да ги включите в грижите като им дадете креативни предложения.

За възстановяване на емоционалното и душевно равновесие на майката могат да помогнат йога, китайска медицина, билки както и акупунктура. Някои билки се препоръчват за облекчаване на следродилната депресия. Такива са: овес/Avena sativa/, жълт кантарион/Hypericum perforatum/, розмарин/ Rosmarinus officinalis/, лавандула/ Lavandula angustifolia/, женшен/Panax ginseng/ и върбинка/ Verbena officinalis/.

Внимание! Жените които кърмят или имат хронични заболявания задължително трябва да се консултират с лекар преди да пристъпят към билколечение или ароматерапия.

При тежки случаи е възможно да се наложи приложението на антидепресанти в комбинация с психотерапия за 3-4 седмици. Това е възможно само след лекарска консултация като според вида на изписаните медикаменти се преценява дали е необходимо да се прекрати кърменето.

Недостатъчният сън е главен рисков фактор за поява на следродилна депресия за това е от особена важност майката да си изгради навици за сън доколкото е възможно. Разговорите с други майки, физическите упражнения и споделянето с партньора гарантират добрият изход от ситуацията.

Автор: маг.фарм. Мария Качамакова

blank

Мария е магистър-фармацевт. През 2016 година завършва специализирано обучение за фармацевти на тема Здравословно управление на теглото при Професор д-р Стефка Петрова. Била е автор на редица статии на здравословна тематика във “farma.bg”, “woman.bg”, списание SOhealth. Мими е дългогодишен автор във “Forumzdrave.bg”.

158 posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.