Сподели, , Google Plus, Pinterest,

Принтирай

Публикувано на

Катеренето като спорт

Един малко по-различен, по-динамичен и по-екстремен спорт, за който ще прочетете повече в настоящата статия е катеренето.

Спортното катерене е вид катерене, където елементът на опасност е сведен до минимум от поставените по скалата осигурителни точки. Тези точки известни сред катерачните среди като „болтове“  се поставят в предварително пробити в скалата дупки. 

Физическите ползи от катеренето са многобройни. Това е спорт, които натоварва и развива цялото тяло. Той подобрява мускулния тонус, издръжливостта, гъвкавостта, кординацията, съобразителността и баланса на тялото.  Катеренето учи на работа в екип, самочувствие, доверие и мотивация. Практикуването на този спорт помага да се справим по-лесно със страха и стреса. Развивайки цялостната мускулатура на тялото, адреналинът и удоволствието да стигнеш върха, правят катеренето подходящ спорт, както за големи, така и за малки.

 Родителите често откриват, че катеренето е един вълнуващ и чудесен вариант за семеен спорт. Още едно предимство е, че може да се практикува през цялата година. Неслучайно в държави като Франция и Испания няма училище без стена за катерене и този спорт е част от редовните занимания  на учениците.

Специалисти твърдят, че скално катерене с умерена интензивност за около час изгаря около 400 калории. Напълно достатъчно е да се влезе във форма само при практикуването на този спорт, стига да е системно и редовно, обясняват те.

Спортното катерене е забавна, динамична и вълнуваща дейност. Всеки, независимо дали е дете или възрастен, с радост приема предизвикателствата да премине през различни препятствия, да отключи в себе си нови умения, да се гмурне в приключението. Още на 5-годишна възраст децата могат да направят своите първи опити на изкуствена стена, в някоя от многото специализирани зали у нас. Различните видове стени симулират планински повърхности и се различават по височина и степен на трудност. Децата могат да подобрят своите умения за катерене по основните стени преди да се опитат да се изкачат по по-трудните маршрути. Курсът по катерене е идеалният начин да задоволите пълноценно нуждата си от нови и интересни преживявания. Той включва запознаване с историята на този спорт, както и различните видове и стилове. Обръща се специално внимание на темата безопасност и предпазване от контузии. Изучават се техники при катеренето – захващане, стъпване, пазене на катерещ се, както и практически умения за катерене при различни условия и наклони на стените, маршрути за трудност.
В катеренето основна роля имат краката, не ръцете (опитайте да се качите по стълбите само на ръце!). Като оставя основната тежест на тялото си върху краката, катерачът улеснява придвижването си. Ако приближаваме или отдалечаваме тялото си прекалено много спрямо скалата, губим възможността да стъпваме добре. Дори при тавани, краката могат да намалят съществено натоварването върху ръцете.

Катерачите говорят за плавност на движенията – изведнъж всичко си идва на мястото и ние започваме да се придвижваме без усилие по скалата, движенията следват логично едно след друго. Няма точно обяснение защо един ден това става, а на другия може да се чувстваме като непохватни чудовища. В повечето случаи катерачът не запомня точно какво е довело до това плавно и изящно катерене – то „просто се получава“. Една от най-изтъкнатите катерачки в света, Катрин Дестивел, твърди, че човек може да тренира това плавно катерене. Определя го като „търсене на ритъма“ – представя си, че танцува по скалата, съсредоточава се единствено върху движенията си. Това вглъбяване несъмнено е много важно за катеренето, способността да прочистиш съзнанието си от грижите на ежедневието, от заобикалящата те среда, и да се съсредоточиш само върху настоящия момент. Човек лесно забравя, че има нужда от почивка, и още по-важно, престава да диша правилно. Катеренето е преди всичко „аеробен“ спорт. Това означава, че се извършва достатъчно бавно, така че необходимата ни енергия да се доставя от разграждането на хранителните вещества в тялото ни в присъствието на кислород (аеробен метаболизъм). Понякога преминаваме и през анаеробна фаза, когато се нуждаем от твърде много енергия за кратко време, при което мускулите ни изпитват недостиг на кислород. В този случай хранителните вещества се разграждат в негово отсъствие. Този процес е по-малко ефективен и при него се отделя млечна киселина. Тя се натрупва в мускулите, забавя движението им и в крайна сметка води до вдървяване и болки (катерачите често използват термина „изпомпвам се“). В такива ситуации катерачът буквално забравя да диша, като по този начин само ускорява настъпването на анаеробната фаза. Старайте се да дишате равномерно и дълбоко.

Почивка

Почивката също е нещо много важно – тя ни позволява да нормализиране дишането си, да „разпуснем“ мускулите си (да възстановим кръвообращението им, да им позволим да се ,,избавят“ от вредните разградни продукти и да се запасят с кислород и хранителни вещества) и да огледаме предстоящите участъци на маршрута. Тя също ни дава възможност да си намажем пръстите с магнезий – което често е много важно при гладка скала или просто за изсушаване на ръцете. Използването на магнезий в подходящ момент може много да ни улесни.

Почивайте, висейки на изпъната ръка, ако е възможно, за да намалите натоварването върху мускулите. Напрежението върху ръцете може да се намали чрез заклещване на колене, противонатиск (каминни и винкелни техники), странично подпиране с крака, висене на пета, чести смени на ръцете или комбинации от тези способи. Използвайте всички възможности за почивки, колкото и малки да са те.

Какво е необходимо за катеренето?

За първото ви катерене ви е нужен само познат с някакви умения в спорта и желание. Ако ви хареса, можете да отделите повече време, учейки се как да се катерите безопасно – от по-напреднали катерачи или пък като част от курс по катерене. След време може да се сдобиете и с лична екипировка, като започнете с еспадрили (специалните обувки за катерене). Те се взимат няколко номера по-малки от номера, който обикновено носите. Останалата част от екипировката е въже, карабинери, средства за осигуряване и каска – и разбира се, най-необходимото – скала. И то на място, което ще ви даде сили и желание за спорт и движение – сред природата.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *