Сподели, , Google Plus, Pinterest,

Принтирай

Публикувано на

Слънце и защита

Слънцето е естествен източник на витамин D. Само 15 минути на ден на слънце и организмът започва да синтезира до 2000 МЕ витамин D Последното важи ако сте прекарали това време на открито през лятото с открито лице, шия и ръце. За сравнение  при 30 минутно излагане на цялото тяло без слънце- защитен крем води до синтезирането се синтезира околко 20 000 МЕ витамин D. Недостигът на този така важен за човек витамин може да доведе до остеопороза и рахит.

Слънцето излъчва в ултравиолетовия спектър в UVA, UVB и UVC диапазоните, но озоновият слой пропуска в земната атмосфера едва 1-3% от това излъчване. UVB и UVC излъчването участва в химичните реакции, довели до образуването на самия озонов слой, но 98,7 % от ултравиолетовата радиация, достигаща до повърхността на Земята е в UVA диапазона.

 UVA лъчите целогодишно атакуват кожата ни.  Те преминават  през по-леки материи, през стъкло, дори през облаците. UVA  лъчите са най-опасни, защото именно те проникват дълбоко в дермата, предизвикват рак на кожата и допринасят за по-бързото стареене на клетките.

UVB лъчите са най-силни през летните сезони. Ако не се пазим от тях, те предизвикват изгарянията по кожата.

Нови изследвания на учени от Университета Тафтс в Бостън дават основание да се предполага, че основната причина за недостиг на витамин D в организма на много хора обаче не е липсата на слънце, а излишното тегло и по-точно – прекомерното съдържанието на мазнини в организма. Според данните на учените, именно мазнините не “дават” на витамин D да попадне в кръвообращението и да снабдява с полезни вещества различните органи. Това важи особено при по-възрастните хора, за които недостигът на витамина е критичен и води до по-голяма чупливост на костите.

В Университета Тафтс в Бостън изследвали състоянието на 381 мъже и жени над 65. Те били разделени на четири групи в зависимост от индекса на телесната им маса. Всички участници в експеримента водели подобен начин на живот, нито един от тях не е прекарвал повече време на слънце от другите. Оказало се е, че при тези от тях, които имали по-висок индекс на телесна маса, нивото на витамин D било средно с 20% по-ниско от това на онези, които имали нормален индекс на телесна маса.

Оказва се, че при много хора наблюдаваме недостиг на витамин D в организма, а в резултат на това голяма част от възрастните хора страдат от остеопороза и други, свързани с дефицита на витамин D хронични заболявания. За всички тях е необходимо на първо място да спазват диета и да “изгонят” мазнините, а не да се “пекат” на слънце, като се стараят по този начин да попълнят недостига на витамин D в организма.

Защита

Нашата кожа се нуждае от едиснтвено от положителното въздействие на слънчевите лъчи. При продължително излагане на слънце е задлъжително да вземем предпазни мерки. За целта е необходимо през летните месеци да бъдат използвани слънцезащитни продукти с широкоспектърен филтър. За кожа с по-светъл фототип, с лунички и бенки, за склонните към пигментация максималната защита (SPF 50+) е задължителна.  Дерматолозите и специалистите съветват за хората с чувствителна кожа, със светъл фототип или просто за всички, които искат да дадат най-доброто за себе си и семейството си да използват медицинска козметика, която може да бъде намерена в аптеките и специализираните дрогерии.

 

Автор: маг. фарм. Бояна Иванова, специалист лечебни растения и фитофармацевтични продукти

Автор: маг. фарм. Бояна Иванова

mm

Бояна Иванова e магистър по „Фармация" от Медицински университет – София. От 2017 година e квалифициран специалист по „Лечебни растения и фитофармацевтични продукти‘‘.

От 2018 година води семинари и обучения на тема билколечение - природосъобразно, лесно достъпно и ефективно средство с доказано положително въздействие при редица здравни проблеми.

Като един от основателите и авторите на онлайн платформата Forumzdrave.bg, тя създава авторски текстове в сферата на билколечението, здравословното хранене и начин на живот.

75 posts

One Comment

Leave a Reply
  1. Вече второ лято получавам кафяви петна, по силно изразени под очите по скулите и челото. Обикновено се засилват през лятото, а през зимата избледняват но не изчезват напълно. Някой наясно ли е с причината за това и как може да се предотврати с употреба на силна слънцезащита или специални кремове за избелване на кожата. Моята кожа е комбинирана и по-принцип хващам тен бързо на слънце без да изгарям/почервенявам в смисъл кожата ми е матова, а не е чисто бяла.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *