Сподели, , Google Plus, Pinterest,

Принтирай

Публикувано на

Остеопорозата може да бъде индуцирана от лекарства

drug-943759_1280

Остеопорозата е заболяване, което се характеризира с прогресивно намаляване на костна плътност  и изменения в самата костна тъкан.  Костите загубват плътността си и изтъняват. Дори и при незначителни травми, рискът от фрактури е налице при пациенти с остеопороза.

Най – често остеопорозата се наблюдава при жени след менопауза. Но има и редица лекарства, които могат да индуцират това състояние, като например продължителна терапия с кортикостероиди, лаксативи, хепарин, бримкови диуретици.

При жените, след менопаузата намалява продукцията на естрогени. Именно те стимулират активността на остеобластните клетки, които имат огромно значение за формирането на ново костно вещество и повишават секрецията на калцитонина,а той от своя страна потиска костната резорбция.

Кортикостероидите могат да намалят нивата на половите хормони при продължително лечение и по този начин да доведат до остеопороза. Също така те могат да инхибират функцията на остеобластите.

Затова, от изключителна важност е лечението с кортикостероиди да бъде в оптимални дози и по възможност с най – кратка продължителност.

Остеопороза може да бъде индуцирана и в резултат на злоупотреба с лаксативни лекарства. Стимулирането на активността на остеокластите води до разрушаване на костния матрикс и загуба на калции.

Бримковите диуретици, при продължителна употреба, могат да доведат до значително намаляване на калция в организма, а оттам и развитие на остеопороза.

Други рискови фактори са:

тютюнопушене

трайно обездвижване

диета, бедна на калции

консумация в големи количества на кофеин, алкохол и фосфати

анорексия

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *