Сподели, , Google Plus, Pinterest,

Принтирай

Публикувано на

Сурови семена, ядки, бобови и гъби

Миналия път разгледахме «Термически обработената растителна храна», сега движейки се нагоре по пирамидата идва реда на «Суровите ядки, семена и бобови».

Pic2

Тези продукти са много разпространени във веган и суровоядските среди. Много различни ястия се изготвят от тях.

Семена и ядки. Особенно зърнените са едни от най-разпространените храни.

Pic3(1)

Важно е да знаем, че семената и ядките в цялостен вид не се усвояват и храносмилат в нашия организъм. Човека няма ферменти, с които да разгражда семена. Например, ако изядем семена, те както са влезнали, така и ще излезнат, тяхната задача, е да минат през нашия организъм, да попаднат в земята и там да растат. Изяждаме ябълка, семената на ябълката ако сме ги глътнали, те ще минат съвсем успешно през нас. Затова, семената и ядките не приспадат към естественото хранене за човека. Птичките например, като ядат семена, при тях, те се храносмилат и за тях това е естествена храна. Това, че семената и ядките не са естествена храна за човека не означава, че не може да се храним с тях и да ги усвояваме. При механическо разрушаване на грубата целулоза, вече можем да усвояваме веществата. Това означава, че трябва или много добре да дъвчем, така че храната да стане на каша в устата, а най-добре на сок, или например да я блендираме.

Pic4(1)

При суровоядството и веганството често се правят кълнове от зърнените и така се ядат. Това е много добре, по този начин, увеличаваме усвояемостта на продуктите и намаляваме тяхното замърсяващо спрямо тялото действие. В ядките и семената има ензимни инхибитори, като фитинова киселина, която може да влоши работата на храносмилателната система. Ензимните инхибитори държат ядката в „консервирано“ състояние и не дават да расте. Когато попадат в храносмилателната система, пречат на усвояването на хранителните вещества, тъй като преди това в ядките или семената не е стартирала „програмата за растеж“. За да станат активни хранителните вещества, ядките и семената трябва да бъдат в определена среда. Накисването във вода, премахва ензимните инхибитори, и започва процеса на покълване, който освобождава полезните ензими и хранителни вещества. Ако сте накиснали ядки и семена, това подобрява тяхната ценност, както енергийна, така и на хранителни вещества и се усвояват по-добре. При различни ядки и семена времето за накисване е различно, обикновено е 4-12 часа.

Важно е също да знаем, че ядките и семената съдържат голямо количество протеини. Смята се, че при консумация на повече от 100 грама протеини на ден, киселинните процеси в тялото започват да преобладават, съответно получаваме замърсяване на организма с токсини и условно-патогенната микрофлора започва да надделява, което води до нарушаване на баланса, допълнително замърсяване и заслабване на имунитета.

Също така, ядките и семената образуват някакво количество слуз, даже накиснатите и даже кълновете. Разбира се тази слуз, като количество е много по-малко от слузта която образува термически обработената храна, но все пак има място. При постоянна консумация на големи количества ядки и семена пак ще получим задръстване на организма със слуз и токсини.

Добре е ядките и семената да НЕ ви станат основа на храненето (както правят някои суровоядци и вегани), защото практиката показва, че след време трудностите със здравето пак могат да се появят.

Бобови

Тъй като знаем какво се случва с растителната храна при термическа обработка, тук ще говорим за бобовите именно в суров вид. Голяма част от бобовите стават за ядене в суров вид, такива като грах, леща, нахут и други. Най-добре е да ядем именно кълнове от тях. Обаче, има бобови, като например много от видовете фасул които са токсични. Това говори, че бобовите не са съвсем естествена храна за човека. Има и друг момент, че бобовите съдържат голямо количество белтък и при обилна консумация пак получаваме токсини и закисляване на организма. Интересен факт е, че бобовите за разлика от семената и ядките се храносмилат в стомаха на човека и без механично разрушаване. Човека разполага с ферменти за храносмилане на бобовите или тяхната обвивка е по-слаба от тази на семената и се разрушава в храносмилателната система. За тяхното усвояване не е необходимо да ги блендираме, достатъчно е добре да ги сдъвчем.

Pic5

Независимо от това, че ядките, семената и бобовите не са естествено хранене за човека те могат да бъдат много полезни, особенно на първоначален етап, когато човек тепърва започва да променя храненето си към по-здравословно. Когато организма на човека в продължение на дълги години е свикнал с животинската храна и с консумация на голямо количество белтък, и в един момент той намалява или спира да консумира такава храна, тогава бобовите, ядките и семената могат много да помогнат за запълване на възникналия дефицит. В помощ, сега има много рецепти за сурови каши, сосове и ястия с тези продукти. Разбира се, трябва да се има в предвид, че обилната консумация на такива продукти следва да се разглежда като временна, докато нашето тяло се научи ефективно да храносмила и да си получава всички необходими вещества от естествената за него храна, а именно от плодовете.

Гъби

 Pic6

Тъй като да се пише отделна статия за гъбите ми се струва нецелесъобразно, накратко ще ги разгледаме тук. Гъбите са много интересни същества, които в биологията са изнесени като отделен вид. Има животинско царство, растително царство и царство на гъбите. Гъбите не се отнасят към растенията, живеят си доста обособено и отделно. Те определено не са естествено хранене за човека, ние нямаме ферменти които са способни да разрушават клетките на гъбите, съответно тяхното усвояването е много слабо или почти никакво. Практически всички гъби съдържат микотоксини. Общия признак на микотоксините – това е тяхната токсичност за повечето животни. Микотоксините се различават по химически сътав, степен на токсичност и механизъм на действие. Явно гъбите по този начин се защитават, отравят и почвата около тях и така си защитават територията. Добре знаем, че някои гъби са много отровни, други не толкова, но практически всички гъби са отровни. Тези гъби, които се водят годни за консумация, реално също са отровни, но количествата отрова са по-малки и не водят до силно проявени състояния. От гледна точка на хранителна стойност за човека, гъбите не представляват практически никаква, само получаваме някакво количество токсини. Интересен факт е, че има случаи, когато гъбите могат да стартират очистителни реакции в организма на човека.

Ако много ни се ядат гъби, то по-скоро това би следвало да го разглеждаме като забавление и развлечение.

В следващата статия, ще разгледаме влиянието на суровите плодове, зеленчуци, сокове и мед. Очаквайте скоро.

Дидо Добрев се занимава с консултиране в областта на здравословното хранене съчетано с активни физически натоварвания. Води лекции, семинари и уебинари свързани с въздействието на храната върху човешкия организъм и влиянието на храната на психологическо и емоционално ниво.

facebook: https://www.facebook.com/didodobrevd/
web: http://www.dobrev.eu.com
skype: dobrev_dd

One Comment

Leave a Reply
  1. Безброй са ползите от суровоядството. Спрях месото преди години, като активен спортист. Продължавам да си набявям енергия от ядки и зърнени култури, основно лимец. За мен няма по силна храна от тази, особено ако са покълнати във вода за около 12 часа каквито и да са ядки и семена. Така се усвояват най-много полезни вещества 🙂

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *