Сподели, , Google Plus, Pinterest,

Принтирай

Публикувано на

Три незаменими хранителни вещества за нашето тяло

shutterstock_228196825

Често хората пренебрегват някои от най-необходимите хранителни вещества. В тази статия са представени три от тях, които всеки ден ни изумяват с ползите си за добрия метаболизъм и наистина заслужават вниманието ни.

  1. Витамин B12

B12, както и други витамини от група B, е важен за метаболизма. Той е посредник при обработката на хранителните вещества, помага при образуването на червените кръвни клетки, както и за функционирато на централната нервна система. В натуралната си форма се нарича кобаламин открива само при животинските видове, затова витамин B12 се препоръчва на хора, ограничили приема на местни продукти. Има създадени два синтетични продукта – цианкобаламин и метилкобаламин. Цианкобаламина съдържа малка доза цианид  –токсин, който тялото трябва да премахне. Цианкобаламина е най-често срещаната и най-евтината форма на B12. B12 метилкобаламина е важен хранителен елемент, който заслужава повече внимание. Той има по-висока бионаличност и е по-малко токсичен. Доказано е, че се абсорбира по-добре в тъканите, което е по-благоприятно за черния дроб, мозъка и нервната система.

  • EPA, омега 3

Има много видове омега -3 мастни киселини, но най-важните са  EPA (ейкозапентаенова киселина), DHA (декозахексаенова киселина) и ALA. Те са незаменими и не се продуцират в нашия организъм, затова трябва да си ги набавяме. По-често обръщаме внимание на DHA, но истината е, че EPA е също толкова важна, но за съжаление не присъства в много от омега-3 добавките. EPA е чудесна за сърцето. Помага за поддържане нивата на триглицеридите, функцията на съдовете и сърдечния ритъм.
Когато EPA и DHA се приемат заедно, ползите от тях се увеличават:

  • Забавят развитието на свързаната с възрастта загуба на памет
  • Подпомагат вниманието и концентрацията
  • Подпомагат функциите на мозъка
  • Спомагат за добър имунен отговор
  • Спомагат за състоянието на гърба, гъвкавостта и мобилността на ставите
  • Спомагат за развитието на мозъка, очната и нервна система на плода
  • Подпомагат за поддържане на оптимално тегло по време на бременност
  • Оптимизират метаболизма на мазнините

Висококачествените добавки в повечето случаи съдържат EPA и DHA (вегетарианските форми съдържат ALA, от която само 3% се превръща в EPA и DHA,  затова не е необходимо да ги закупувате отделно). Важно е EPA и DHA да са в съотношение 3:2, така че четете етикета. Ако не е написано, значи не е тествано – достатъчна причина да не закупите продукта.

  • Фибри

Всички ние знаем, че фибрите са много важни, но въпреки това не получаваме достатъчно. Препоръчителният дневен прием за възрастни е 25 до 38 грама на ден, като 25 за жените и 38 за мъжете. Това е голямо количество, което се равнява на 8 големи ябълки, 7 кифлички с овесени ядки, или почти 3 чаши леща всеки ден! Фибрите са въглехидрати, които не се разграждат до по-малки молекули, а преминават непроменени през тялото. Диета с ниско съдържание на наситени мазнини и холестерол и богата на плодове, зеленчуци и зърнени продукти, съдържащи най-вече разтворими фибри, може да намали риска от сърдечни заболявания. За съжаление хората имат грешна представа за фибрите. Те ги приемат просто като лаксативи. Истината е, че неразтворимите фибри имат тази функция, а разтворимите се явяват „лечител“ за червата – ако имаме констипация, те разхлабват и  затягат при диария. С други думи, разтворимите фибри възстановяват нормалната чревна перисталтика.

Експерти препоръчват да увеличавате приема на фибри постепенно, а не изведнъж. Също така фибрите абсорбират вода, затова трябва да се приемат повече течности!

 

Автор: маг. фарм. Бояна Иванова, специалист лечебни растения и фитофармацевтични продукти

 

Източник: http://www.webmd.com/

Автор: маг. фарм. Бояна Иванова

mm

Бояна е магистър-фармацевт, специалист по лечебни растения и фитофармацевтични продукти. Тук ще прочетете нейни публикации в сферата на билколечението, здравословното хранене и начин на живоt.

74 posts

3 Comments

Leave a Reply

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *