Сподели, , Google Plus, Pinterest,

Принтирай

Публикувано на

Как да запазим зъбите си здрави

Редица дейности, които извършваме в ежедневието и през свободното време могат да се окажат рискови за целостта на нашите зъби. Ето някои от тях, както и съвети как да се предпазим.

  • Практикуване на рискови спортове без протекция за уста

Когато играете хокей, футбол или друг контактен спорт не забравяйте да поставите своя протектор. Той представлява специално изготвен за целта полимер, който предпазва горната и долната зъбна редица. Без него рискувате в разгара на играта да си счупите зъб или да дори да бъде избит. В търговската мрежа се предлагат стандартни протектори, но най-подходящи се оказват специално изработените за вашата захапка от зъботехник. Използването на протектор е абсолютно задължително ако носите брекети.

  • Шишето за кърма на безопасно разстояние през нощта

Малкото дете лесно може да придобие навика да заспива с шишето, което може да се окаже пагубно за неговите зъбки след като заспи. За да премахнете риска най-добре дръжте всички шишета извън бебешката кошара.

  • Пиърсинг

Пиърсинг на езика безспорно е модерно, но със сигурност представлява явна заплаха за целостта на вашите зъби. Същото можем да кажем и за пиърсинга на устната. Освен това, когато пиърсинга се допира постоянно до венците може да причини тяхното възпаление.

  • Скърцане със зъби (бруксизъм)

Скърцането със зъби с времето води до изтъркаване на емайла на зъбите. Въпреки, че контролирането на това състояние е трудно, направете всичко по силите си за да го повлияете. Поставянето на протектор на зъбите през нощта също е вариант.

  • Таблетки за смучене

Не можем да ги наречем здравословни само защото лекуват кашлица. Повечето от тях съдържат голямо количество захар, за това винаги мийте зъбите известно време след употребата им. Независимо дали захарта идва от таблетка за гърло или захарен бонбон тя образува плака и спомага развитието на бактерии, респективно кариес на зъба.

  • Сода

Сладките неща не са най-големият враг на зъбния емайл. Някои безалкохолни като содата например съдържат около 11 супени лъжици захар. Освен захар тя съдържа още фосфорна и лимонена киселина, които са не по малко опасни за емайла. Диетичните безалкохолни напитки не съдържат захар, но за сметка на  подсладителите, които се използват са с два пъти по голяма киселинност.

  • Плодови сокове

Плодовите сокове са богати на витамини и антиоксиданти, но за съжаление съдържат и голямо количество захар. Ориентирайте се към сокове, които съдържат по-малко количество допълнително прибавена захар. Друг подходящ вариант е да разредите сока с вода при консумиране и да използвате сламка.

  • Храни богати на нишесте

При възможност почиствайте зъбите си с конец след консумация на храни, богати на нишесте като например картофен чипс, солети, соленки, хляб , бисквити и други. Остатъците лесно полепват по зъбите и нишестето се оказва прекрасна храна за бактериите в устната кухина.

  • Химикали и моливи

Заменете лошият навик да дъвчете химикали и моливи с обикновена дъвка без захар. Така ще елиминирате риска от счупване на зъб, коронка и др.

С две думи грижете се за своите зъби за ви служат дълго и да не се налага да прибягвате често до постиженията на имплантологията.

 

Автор: маг. фарм. Бояна Иванова, специалист лечебни растения и фитофармацевтични продукти

Автор: маг. фарм. Бояна Иванова

mm

Бояна Иванова e магистър по „Фармация" от Медицински университет – София. От 2017 година e квалифициран специалист по „Лечебни растения и фитофармацевтични продукти‘‘.

От 2018 година води семинари и обучения на тема билколечение - природосъобразно, лесно достъпно и ефективно средство с доказано положително въздействие при редица здравни проблеми.

Като един от основателите и авторите на онлайн платформата Forumzdrave.bg, тя създава авторски текстове в сферата на билколечението, здравословното хранене и начин на живот.

75 posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *