Сподели, , Google Plus, Pinterest,

Принтирай

Публикувано на

Как да се справим с мускулните болки

vitamin-b-871135_1280

Болезнените и сковани мускули са често срещано оплакване, което може да е следствие на интензивна физическа активност или на промяна в обменните процеси на организма. Разтягане или нараняване на мускула бива последвано от спазъм – защитен рефлекс  на организма срещу понататъшното му увреждане. Усещането за схванатост и скованост всъщност представлява повишено напрежение в мускула и се причинява от травма на околните тъкани. Ако са засегнати мускулите на гърба, врата се образуват фиброзни възли. На това място се развива възпалителен процес с отделяне на медиатори на възпалението и се усеща затопляне и болка. Кръвообръщението на засегнатото място се затруднява, което допълнително затруднява възстановителния процес.

Какви могат да бъдат причините за мускулната болка:

  • Повишено напрежение в мускула причинено от прищипване на нерв – най-често се наблюдава на гърба
  • Неправилна стойка на тялото
  • Простуда
  • Многократни травми като например навяхване
  • Непълноценно хранене/ Обикновено недостигът на магнезий и витамини от групата B причиняват схващане/
  • Депресивните състояния както и силния стрес също могат да причинят мускулни спазми.

Лечение

Хранителен режим 

Пълноценният хранителен режим е от съществена важност за правилното предаване на импулсите в нервно-мускулния синапс. Диетата трябва да е богата на витамини B и С, минерали- калций, магнезий, калий; както и на микроелементи – селен.   При често повтарящи се мускулни крампи приемайте храни богати на магнезий. Такива са листните зеленчуци, ядките, рибата, бананите, кайсиите и др. Ако не можете да си го набавите с храната в аптечната в мрежа се предлагат множество добавки с магнезий като дневната доза е 300мг .  За доброто състояние на мускулната тъкан е важен и адекватния прием на аминокиселини. Препоръчва се също да се ограничи приема на белтъчини от животински произход.

Билкови мехлеми 

За повлияване на болката и сковаността няколко пъти дневно засегнатите мускули могат да се масажират с мехлем от арника. В аптечната мрежа се предлагат загряващи пластири напоени с капсаицин – екстракт от люта чушка, които значително облекчават симптомите.

Хомеопатия 

Прилагат се:

  • Rhux toxicodendron – При мускулна скованост след голямо натоварване
  • Bryonia – При болки, които се влошават от течение и движение
  • Arnica – При мускулна скованост след непривично движение

Ароматерапия 

Към гореща вана може да добавите масло от кипарис и лавандула. Също така може да се направи загряваща превръзка на засегнатия мускул с масло от джинджифил. Масажно масло може да се направи като се смесят 10 капки масло от розмарин, 1 супена лъжица соево олио и масло от сладък бадем.

Внимание! Маслата от розмарин и кипарис не бива да се използват през първите 20 седмици от бременността.

Скованите и болезнени мускули реагират добре на топлина. Накиснете продължително засегнатото място с топла вода. Редуването на горещ компрес със студен също е подходящо. При разтежение или скъсване на мускула се изисква точно обратното- студен компрес.

Когато болката е предизвикана от претоварване първоначално трябва да осигурите почивка от 2 дена на засегнатите мускули. След това се пристъпва към упражнения за разтягане на мускулните влакна. Те продължават по 10 минути на ден като постепенно увеличавате натоварването. При силна болка преустановете занятията. Процесът на възстановяване е продължителен и изисква постоянство от ваша страна.

Въпреки всичко най- доброто средство за отпускане на мускула си остава масажа. Провежда се след топла баня в хладна стая за да се стимулира кръвообръщението.

Как да се предпазим от травми на мускулната тъкан?

Когато спортувате не забравяйте преди активните занимания първо да се загреете за да може да се увеличи притока на кръв към мускулите. Увеличавайте плавно натоварването, а в края на тренировката намалете също плавно натоварването. Ако основната ви натоварваща тренировка е сутрин вечер спокойно може да изпълните комплекс от упражнения за разтягане на мускулите за да избегнете мускулната треска. Добрата стойка на стойка на тялото е условие да балансирано натоварване на мускулите. Ако установите мускулен дисбаланс на някои групи мускули може да се обърнете към кинезотерапевт да ви изготви специфични упражнения за неговото коригиране. Ако работите в офис не забравяйте на всеки час да се раздвижвате както и да съблюдавате позата, която заемате на бюрото.

 

Автор: маг. фарм. Бояна Иванова, специалист лечебни растения и фитофармацевтични продукти

Автор: маг. фарм. Бояна Иванова

mm

Бояна е магистър-фармацевт, специалист по лечебни растения и фитофармацевтични продукти. Тук ще прочетете нейни публикации в сферата на билколечението, здравословното хранене и начин на живоt.

74 posts

3 Comments

Leave a Reply

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *