Сподели, , Google Plus, Pinterest,

Принтирай

Публикувано на

Движение за здрави стави

Както всяка друга част от тялото, и ставите ни се нуждаят от специално внимание, за да ни служат безотказно. Ето и някои бързи съвети как да ги предпазим.

  • Движете се, за да не се появява болка в ставите

Ще запазите ставите си здрави единствено ако се движите редовно. Колкото повече се движите толкова по-рядко ще изпитвате схващане. Независимо дали работите, четете или гледате телевизия, не забравяйте да променяте често позицията на тялото. Взимайте необходимите почивки, когато сте в офиса и правете кратки разходки.

  • Предпазвайте ставите си от травми

При някои травми се наранява ставния хрущял и подлежащата костна тъкан разраства, което е причина за болезнен възстановителен процес. Наблюдава се оток, схващане и болка във възпалената става. Не забравяйте да използвате предпазни средства за лактите и коленете при високорисковите спортове.

  •  Тегло в норма за здрави стави

Имате болка в ставите? Разделете се с няколко килограма и веднага ще намалите товара от коленете, гърба и бедрата. Излишните килограми повишават риска от увреждане на хрущяла на ставните повърхности. Дори свалянето само няколко килограма може да повлияе благотворно.

  • Какви упражнения са подходящи?

За да поддържаме ставите си в добро състояние е необходима редовна физическа активност. Подходящи за целта са спортове като колоездене, плуване, аеробика, пилатес, които не натоварват силово ставите. Продължителното ходене пеша също се препоръчва.

  • Подсилете мускулите

Силните мускули с голяма издържливост означават по-малко натоварване за ставите. Изследвания показват, че слабите мускули на бедрата повишават риска от остеоартрит на колянната става. Дори и леко подсилване на мускулатурата може значително да подобри състоянието на засегнатите стави.

  • Пълен диапазон на движение

В комплекса от упражнения трябва да се включват такива, при което движението е в целия диапазон. Така се предотвратява схващането и се намалява риска от травми. При артрит движението в ставите е ограничено и такива упражнения трябва да се специално изготвени от кинезотерапевт.

  • Подсилете мускулатурата на гърба, корема и таза

Това са основните групи мускули, които имат значение за поддържане на добър баланс на тялото в пространството. Колкото по стабилни сте, толкова повече намалява риска от травми на ставите при падане или друг инцидент.

  • Хапвайте риба за да лекувате възпалението

Ако страдате от ревматоиден артрит и имате болка в ставите зачестете консумацията на риба. Мазните дълбоководни риби като сьомгата например, са богат източници на омега ненаситени киселини. Те са природно средство за намаляване на възпалението на ставите при артрит. Не харесвате риба? В такъв случай опитайте капсулите с омега киселини, които се предлагат като хранителна добавка.

  • Пийте мляко за да поддържате здрави костите

Калцият и витамин D заздравяват костната система и намаляват риска от неблагоприятни последствия за ставите при спортни травми. Опитайте се да обогатите диетата си с достатъчно количество млечни продукти и листни зеленчуци преди да посегнете към хранителните добавки.

  • Грижете се за ставите си като поддържате правилна поза на тялото в пространството.

Доброто разположение на тялото в пространството спомага за минимално натоварване на всички стави от врата до коленете. Плуване, йога, тай чи, пилатес, както и продължителното ходене, подобряват значително позата.

  • Внимавайте при повдигане и носене на предмети

Заменете чантата, която носите в една ръка, с раница на гърба. Така ще разпределите по равно теглото и ще натоварвате големите мускули на гърба. Изградете си правилна техника на вдигане на тежки предмети като натоварвате краката, а не кръста, клякате предварително, и бавно се изправяте с изпънат гръб.

Автор: маг. фарм. Бояна Иванова, специалист лечебни растения и фитофармацевтични продукти

Източници: Webmd.com, Mindbodygreen.com

Автор: маг. фарм. Бояна Иванова

mm

Бояна е магистър-фармацевт, специалист по лечебни растения и фитофармацевтични продукти. Тук ще прочетете нейни публикации в сферата на билколечението, здравословното хранене и начин на живоt.

75 posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *